Tymczasem współczesny uczeń istnieje przede wszystkim w przestrzeni wirtualnej: w sieci poszukuje informacji, czyta hiperteksty2, tworzy relacje interpersonalne na portalach społecznościowych (Facebook, Twitter), publikuje zdjęcia na Instagramie, korzysta z licznych aplikacji na telefon komórkowy, podejmuje własne kreatywne działania w sieci. Laptop, tablet, iPhone, telefon z dostępem do internetu to podstawowe narzędzia komunikacji współczesnego nastolatka z otoczeniem – bez nich nie potrafiłby sprawnie żyć. Świat wirtualny otwiera przed młodzieżą tak wiele perspektyw, że szkoła nie może i nie powinna rezygnować z aktywności cyfrowej uczniów.
POLECAMY
Lekcja z blogiem na pendrivie
Podczas lekcji opartej na materiałach z sieci nauczyciel w sposób twórczy nawiązuje do zjawisk kultury popularnej. Programy i konkursy kulinarne stanowią dzisiaj istotny segment propozycji programowej współczesnej telewizji. Programy te cieszą się dużą oglądalnością, niekiedy są jednym z nielicznych wspólnych doświadczeń odbiorczych dzieci i dorosłych. Uczniowie z łatwością przywołają takie programy jak Kuchenne rewolucje, Piekielna kuchnia Gordona Ramseya, MasterChef czy TopChef. Nazwy tych formatów uczniowie klasy szóstej podali podczas rozmowy o przepisach na potrawy bożonarodzeniowe – punktem wyjścia dla nauczyciela były ćwiczenia w podręczniku Między nami do klasy szóstej.
W ramach twórczego wykorzystania mediów elektronicznych chciałabym zaproponować lekcje z blogami kulinarnymi. W każdym podręczniku języka polskiego w szkole podstawowej znajdziemy teksty i materiały o tradycjach świątecznych w Polsce. Warto poprosić, aby w ramach zadania domowego uczniowie poszukali ciekawych materiałów w sieci, które przybliżą tradycje świąt wielkanocnych (bożonarodzeniowych) na świecie. Efekty samodz...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!