Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polski w praktyce

13 grudnia 2017

NR 16 (Styczeń 2017)

Jak zaplanować opowieść?

0 246

Dobra opowieść ma jeden główny cel: wzbudzić emocje, zaintrygować, uzależnić od siebie. Jak osiągnąć taki efekt? Trzeba zaprojektować frapujący konflikt, czyli silnik naszej narracji.

Konflikt – idea dramaturgiczna

Nie ma opowieści bez konfliktu. Coś się musi wydarzyć, żeby opowieść mogła ruszyć z miejsca. Wypadek, kryzys, porażka, zabójstwo, szantaż, zdrada…

Czasami chodzi o ciekawość, marzenie, chęć odkrywania nieznanego świata – Ragnar Lothbrok, bohater serialowych Wikingów, wbrew zakazowi jarla postanawia wyruszyć do Anglii. 
W kryminale na początku fabuły mamy zazwyczaj trupa. Sens tego rodzaju fabuły polega na zidentyfikowaniu sprawcy i schwytaniu go. W komedii romantycznej chodzi o miłość. Istota tego gatunku polega na żywiołowym odwlekaniu zejścia się pary kochanków. W Grze o tron ginie król i w ten sposób rozpoczyna się walka o władzę nad światem pomiędzy najważniejszymi rodami. Francis Underwood dowiaduje się, że wbrew obietnicom nie zostanie Sekretarzem Stanu. To punkt wyjścia w House of Cards. Wściekły polityk postanawia się zemścić i w ten sposób otwiera nowy rozdział własnej biografii, która sprowadza się do bezwzględnej walki o prezydenturę. Romeo i Julia na przekór swoim skłóconym rodzinom postanawiają zostać parą kochanków – oto prolog ich tragicznej historii.

Przypomnijmy, jak zaczyna się Wizyta starszej pani, znana sztuka Friedricha Dürrenmatta. Do pewnego miasteczka przybywa sędziwa bogaczka i oferuje miliard za zabicie jednego z mieszkańców.

Inny przykład. Grupka przyjaciół płynie na wyspę położoną nieopodal wybrzeża Sycylii. W pewnym momencie okazuje się, że zniknęła jedna z dziewcząt, Anna. Nigdzie jej nie ma, nikt jej nie widział, wszyscy są całkowicie zdezorientowani. W ten sposób Michelangelo Antonioni inauguruje Przygodę, swój kultowy film z 1960 roku.

Konflikt to idea dramaturgiczna, która sprawia, że opowieść budzi ciekawość, skutecznie steruje uwagą, a w konsekwencji sprawia, że czytelnik dociera z satysfakcją do końca lektury, odczuwając po drodze rozmaite emocje.

Konflikt ustanawia strukturę naszej opowieści. Jest silnikiem, napędzającym akcję i stymulującym czytelnika. Każda opowieść przedstawia dzieje jakiegoś konfliktu, który główny bohater musi rozwiązać w kłopotliwych dla siebie okolicznościach.

„W klasycznych baśniach – piszą znawcy Storytellingu – konflikt jest stale rozwiązywany, w każdej z nich bohater i bohaterka będą żyć długo i szczęśliwie. Jednakże wiele współczesnych historii nie ma tak ostatecznego zakończenia. Często konflikt rozwiązuje się tylko częściowo lub też nowy konflikt pojawia się na horyzoncie, przyciągając uwagę publiczności”.

Pod wpływem serialomanii, której ja sam jestem ofiarą, twórcy coraz częściej stawiają na „otwarte zakończenie”, będące sprytnym wprowadzeniem nowego konfliktu.

Zerknijcie do Okularnika Katarzyny Bondy. Powieść zakończona jest widowiskowym cliffhangerem.

Plan opowieści

Autorzy podręczników ze storytellingu przywołują Josepha Campbella, wybitnego badacza mitów, który napisał przed laty Bohatera o tysiącu twarzy. „Koncepcje w niej sformułowane mają niezwykły wpływ na samo rzemiosło opowiadania fabuły – stwierdził Christoper Vogler, ekspert w zakresie scenopisarstwa. – Odkryte przez Cambpella odwieczne wzory cieszą się coraz większym szacunkiem autorów literackich, jako że w realny sposób pomagają im wzbogacić własną twórczość”.

Chodzi o to, że opowieść jest „Wyprawą Bohatera”, która składa się ze stałych fragmentów. Historią konkretnego człowieka podzieloną na kilka „etapów”. Podróżą, zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną.

Opowieść ma zatem strukturę emocjonującej wędrówki, na któr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy