Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polski w praktyce

13 grudnia 2017

NR 16 (Styczeń 2017)

Jak zaplanować opowieść?

0 34

Dobra opowieść ma jeden główny cel: wzbudzić emocje, zaintrygować, uzależnić od siebie. Jak osiągnąć taki efekt? Trzeba zaprojektować frapujący konflikt, czyli silnik naszej narracji.

Konflikt – idea dramaturgiczna

Nie ma opowieści bez konfliktu. Coś się musi wydarzyć, żeby opowieść mogła ruszyć z miejsca. Wypadek, kryzys, porażka, zabójstwo, szantaż, zdrada…

Czasami chodzi o ciekawość, marzenie, chęć odkrywania nieznanego świata – Ragnar Lothbrok, bohater serialowych Wikingów, wbrew zakazowi jarla postanawia wyruszyć do Anglii. 
W kryminale na początku fabuły mamy zazwyczaj trupa. Sens tego rodzaju fabuły polega na zidentyfikowaniu sprawcy i schwytaniu go. W komedii romantycznej chodzi o miłość. Istota tego gatunku polega na żywiołowym odwlekaniu zejścia się pary kochanków. W Grze o tron ginie król i w ten sposób rozpoczyna się walka o władzę nad światem pomiędzy najważniejszymi rodami. Francis Underwood dowiaduje się, że wbrew obietnicom nie zostanie Sekretarzem Stanu. To punkt wyjścia w House of Cards. Wściekły polityk postanawia się zemścić i w ten sposób otwiera nowy rozdział własnej biografii, która sprowadza się do bezwzględnej walki o prezydenturę. Romeo i Julia na przekór swoim skłóconym rodzinom postanawiają zostać parą kochanków – oto prolog ich tragicznej historii.

Przypomnijmy, jak zaczyna się Wizyta starszej pani, znana sztuka Friedricha Dürrenmatta. Do pewnego miasteczka przybywa sędziwa bogaczka i oferuje miliard za zabicie jednego z mieszkańców.

Inny przykład. Grupka przyjaciół płynie na wyspę położoną nieopodal wybrzeża Sycylii. W pewnym momencie okazuje się, że zniknęła jedna z dziewcząt, Anna. Nigdzie jej nie ma, nikt jej nie widział, wszyscy są całkowicie zdezorientowani. W ten sposób Michelangelo Antonioni inauguruje Przygodę, swój kultowy film z 1960 roku.

Konflikt to idea dramaturgiczna, która sprawia, że opowieść budzi ciekawość, skutecznie steruje uwagą, a w konsekwencji sprawia, że czytelnik dociera z satysfakcją do końca lektury, odczuwając po drodze rozmaite emocje.

Konflikt ustanawia strukturę naszej opowieści. Jest silnikiem, napędzającym akcję i stymulującym czytelnika. Każda opowieść przedstawia dzieje jakiegoś konfliktu, który główny bohater musi rozwiązać w kłopotliwych dla siebie ok...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy