Dołącz do nas

Czasopismo Polonistyka

Autor Małochleb Paulina

Forma i treść w literaturze najnowszej

Po co mi lektura, od której nie tylko nie spodziewam się pobudzenia, ale domagam się wręcz, by była łatwa? Przecież dziecko, które układa puzzle, zaczyna od prostych obrazków i dużych kawałków, stopniowo przechodzi jednak do coraz trudniejszych

Pewnie nie raz usłyszeliśmy: „To się łatwo czyta...”. Albo też: „To się szybko czyta…”. W społeczeństwie, w którym zdolność czytania podlega atrofii, a nieczytanie można uzasadnić na różne sposoby, łatwość lektury i prostota tekstu stały się wartością i kryterium dobierania tekstów. Dodatkowo zaś pokutują inne jeszcze mity, ewidentnie związane z tym, że niewyrobiona grupa czytelnicza narzuca swoje gusta rynkowi wydawniczemu: esej jest za trudny, powieść musi mieć wartką fabułę, ale nie może przedstawiać zbyt dużej ilości bohaterów, ich imiona powinny być proste i wpadające w ucho. Wszystkie wątki należy doprowadzić do końca, czytelnika należy poruszyć, choć najlepiej wzruszyć do łez, sięgnąć do jego własnego doświadczenia lub też zaciekawić, prezentując świat odległy i egzotyczny. Autor powinien być fotogeniczny i chętny do kontaktu z czytelnikami, ma być widoczny, a jego opowieść autentyc...

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie PREMIUM

Pozostało jeszcze 94% treści

Podstawowy

Człowiek w świecie interdyscyplinarnym, czyli o uczeniu się i rozwoju w połączeniach

Nauczyciele i nauczycielki, musimy pogodzić się z faktem, że w XXI wieku w przeszłość odchodzi – czy chcemy tego, czy nie – styl nauczania rodem sprzed dwóch stuleci! I to pomimo, że tak m...
Podstawowy

Klasyka w szkole

Niełatwo dziś uczyć o romantyzmie. Dla wielu spośród naszych podopiecznych barierę stanowi – nazbyt dla nich bogaty (znaczenia wielu słów nie pojmują) i chyba dość archaiczny w ich mniemaniu – język. Przeszkadzają im w odbiorze historyczne konotacj...