Fakty i mity na temat szkolnej profilaktyki uzależnień

Akademia rozwoju nauczyciela

Jednym z bardzo złożonych problemów, który z roku na rok narasta i przyjmuje różne formy, są uzależnienia wśród dzieci i młodzieży, zarówno te od substancji psychoaktywnych (alkoholu, nikotyny, leków, narkotyków), jak i od nałogowo podejmowanych zachowań/czynności (używania telefonu komórkowego, komputera i gier). Nie na darmo XXI wiek określa się mianem „ery nowych uzależnień”.

Ustawa – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737) w art. 26. [Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w szkołach] wyraźnie wskazuje, że:

POLECAMY

  1. Szkoły oraz placówki realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
  • treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz
  • treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
  1. Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
  2. Diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły lub placówki albo upoważniony przez niego pełnomocnik szkoły lub placówki.
  3. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do przedszkoli, szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych, policealnych szkół artystycznych i branżowych centrów umiejętności.
     

Natomiast rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2020 r., poz. 1449 – tekst jednolity) w § 6. ust. 2–4 wyjaśnia, co należy rozumieć pod pojęciami „czynniki ryzyka” i „czynniki chroniące”.
 

Profilaktyka uzależnień polega na kontrolowaniu czynników ryzyka danego problemu zdrowotnego/zachowania ryzykownego. Naukową podstawą jest epidemiologia problemów zdrowotnych (Krzysztof Ostaszewski, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie).


Czy szkoła jest właściwym miejscem d

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI