Ustawa – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737) w art. 26. [Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w szkołach] wyraźnie wskazuje, że:
POLECAMY
- Szkoły oraz placówki realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:
- treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz
- treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
- Diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły lub placówki albo upoważniony przez niego pełnomocnik szkoły lub placówki.
- Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się do przedszkoli, szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych, policealnych szkół artystycznych i branżowych centrów umiejętności.
Natomiast rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2020 r., poz. 1449 – tekst jednolity) w § 6. ust. 2–4 wyjaśnia, co należy rozumieć pod pojęciami „czynniki ryzyka” i „czynniki chroniące”.
Profilaktyka uzależnień polega na kontrolowaniu czynników ryzyka danego problemu zdrowotnego/zachowania ryzykownego. Naukową podstawą jest epidemiologia problemów zdrowotnych (Krzysztof Ostaszewski, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie).
Czy szkoła jest właściwym miejscem d
...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania języka polskiego.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia oraz jak angażować uczniów i podnosić ich aktywność.