Dołącz do czytelników
Brak wyników

Książka na zakręcie

7 grudnia 2017

NR 11 (Marzec 2016)

Czytelnicze pożytki z Internetu

0 209

Gdy piszę blog, Państwo myślą zapewne o autorskich stronach modowych, kulinarnych czy lifestylowych. Istnieją też w dużej liczbie blogi krytyczne, książkowe, fanowskie strony wielkich pisarzy. Rzadko do nich zaglądamy, z reguły dopiero wtedy, gdy szukamy informacji o książce na prezent, recenzji do szkoły czy na zajęcia uniwersyteckie lub w poszukiwaniu opisów nowości, które można byłoby kupić do szkolnej biblioteki.

Umówmy się – czytanie o książkach to pasja wyższego rzędu, wyrobieni czytelnicy sami wybierają swoją listę lektur, wolą dyskutować ze znajomymi niż z ludźmi obcymi. Szukamy informacji na blogach dopiero wtedy, gdy ich potrzebujemy do pracy lub gdy jakaś książka nas zaniepokoi, gdy nie wiemy, co o niej myśleć i chcemy skonfrontować swoje przemyślenia, potwierdzić swoje rozpoznania.

Papier a sieć

Blogi tymczasem wydają się przyszłością krytyki literackiej, podobnie jak i szansą na wytworzenie wspólnoty czytelników. Żyjemy w czasach, gdy następuje powolny zmierzch papieru, prasa drukowana, ale też czasopisma kulturalne przeżywają kryzys, tracą czytelników przerzucających się na treści darmowe, łatwiej dostępne, szybciej aktualizowane. Słaba sieć dystrybucji periodyków kulturalnych (bo można je kupić tylko w dużych kioskach, w dużych miastach), narzucanie przez dystrybutora harmonogramu dostaw, którego pisma publikowane z dotacji ministerialnych nie są w stanie utrzymać (bo dystrybutor przyjmuje tylko te tytuły, które ukazują się regularnie, nie mają żadnych opóźnień w druku), wreszcie publikowanie nowych numerów co dwa lub nawet trzy miesiące sprawia, że student do pracy rocznej będzie szukał materiałów raczej w internecie, niż w szacownych i uznanych kwartalnikach. Blog ma zaś wszystkie te zalety, których pozbawiony jest kwartalnik – stale obecny, aktualizowany kilka razy w tygodniu lub miesiącu buduje z czytelnikiem więź, zakorzenia się w jego świadomości. Operuje wyraźnym głosem autorskim, silnym „ja” piszącego krytyka, który manifestuje swoje gusta, wyraźnie opowiada się za pewnymi tytułami, mocno krytykuje inne. Swoje upodobania traktuje jako wskaźniki obiektywne wartości tekstu. Uzależniony tylko od swojego bloga może pozwolić sobie na niezależność w swoich sądach. 

Podążać w bok i wstecz

Warto zderzać swoje interpretacje z opiniami blogerów, szukać u nich tego, czego nie znajdziemy w dość ogólnych recenzjach prasowych. Z płatnych czasopism kupujemy zazwyczaj jeden tytuł, czasem dwa. Blogów możemy czytać wiele, bo dostęp do nich jest bezpłatny, a wpisy z reguły krótsze niż artykuły prasowe. Treść blogów nie ginie i nie zalega nam na półkach, w oczekiwaniu aż znajdziemy chwilę czasu, by coś „podczytać”, pozostaje stale obecna w sieci. Blogerzy książkowi żyją jak jedna wspólnota, każdy blog odsyła do wielu innych, poprzez system linkowań możemy przemieszczać się po tej rozlewającej się sieci. Prasa codzienna i pisma kulturalne, podobnie jak duże portale internetowe, muszą podążać za zmieniającą się sytuacją na rynku książki, publikując noty na temat większości nowości wydawniczych, recenzje z tych najciekawszych. Bloger nie ma obowiązku, by trzymać się jakiegokolwiek kalendarza, nie musi ścigać się z prasą, może pisać, o czym chce – cofać się do XIX wieku, komentować arcydzieła początku XX wieku. Może podążać w bok od głównego nurtu (czego nie robi prasa i portale, bo zależy im na czytelniku, muszą więc dostarczać informacji na temat hitów, bestsellerów i głośnych nazwisk), zagłębiać się w nisze i kontemplować mało znane teksty. Ma swobodę, by z odwagą sięgać po mało znane wydawnictwa, pisać o niekomercyjnych debiutach, książkach-dziwach, powieściach zrozumiałych tylko dla zagorzałych wielbicieli. Może wreszcie stosować wybrane strategie, czytać tylko feministycznie albo historycznie, albo fantastycznie, może wybrać dowolny klucz ideologiczny. Jeśli tylko jasno określa swoją pozycję, pokazuje czytelnikowi swoje kryteria, wyjaśnia źródła swoich ocen – jest ciekawy, a jego działanie wartościowe. Jeśli mają Państwo swoich ulubionych autorów, których recenzje cenią, należy się ich trzymać. 

Schizofrenia – stan codzienny blogów

Bloger jednak także za czymś goni, czegoś pragnie – najczęściej pragnie się wybić, wyrobić sobie nazwisko, mieć dobry układ z wydawcami i dostawać od nich książki przed oficjalną datą publikacji. Sam więc ustawia się w pozycji, w jakiej pisma literackie znajdują się ze swej natury. Wszystkie te obserwacje czynię ze środka, z pozycji blogerki-autorki i zarazem krytyczki publikującej w obiegu czasopiśmienniczym, znam więc wady i zalety obu tych rejestrów. Blogerowi zależy na czytelnikach, większość z nich porzuca zatem wolność i swobodę czytelniczą i wybiera udział w wyścigu za nowością wydawniczą. Niewielu blogerów ma odwagę pisać o książkach wypożyczonych z bibliotek, sprawdzać, na ile aktualne okazują się stare tytuły, czy można na nowo dziś odczytywać klasykę, co nowego znajdziemy jako dorośli czytelnicy u autorów, którymi męczono nas w dzieciństwie. Wybierają zatem pisanie o najnowszych książkach, skazując jednocześnie swoje teksty na chwilową aktualność. Książka przestaje być nowością po miesiącu od publikacji, tyle samo czasu żyje więc tekst blogera. W zalewie tytułów (bo na polski rynek wydawniczy trafia co roku około pięciu tysięcy książek z tzw. literatury pięknej) wybiera to, co publikują największe wydawnictwa i tym samym utrzymuje sztuczny, ustalony przez marketingowców podział współczesnego życia literackiego. Wytwarza się więc sytuacja schizofreniczna: bloger, działając w niszy, pragnie wejść do głównego nurtu, poświęca więc czas książkom bestsellerowym, które i tak otrzymują najwięcej uwagi mediów. Spora część wydawnictw dostrzega tę sytuację i traktuje blogerów po macoszemu, jako niższy rodzaj krytyki, i o ile przesyła blogerowi książkę do recenzji z prośbą o redakcję tekstu krytycznego do opublikowania, o tyle nie chwali się recenzją na stronie internetowej, nie robi z niej blurba (a tak używa tekstów ważnych krytyków z mediów papierowych). Najbardziej zaś zaangażowanych blogerów wynagradza prezentami na Boże Narodzenie – kremem lub tonikiem do twarzy. Takimi prezentami, którymi nie wynagradza się krytyków celebrytów. 

Kwestionowanie niezależności

Jednocześnie zaś blogerzy sami nie przyjmują krytyki, nie chcą lub nie potrafią sterować dyskusją na temat własnej grupy zawodowej. Chętnie biorą udział w konkursach na najlepszy blog, blog roku itp., lubią rankingi. Nie są skłonni zaś do zainicjowania dyskusji o kondycji polskiej blogosfery książkowej. Ciekawe i znaczące zaś wydaje się to, co stanowi główną oś pojawiających się rzadko wypowiedzi autotematycznych. Chodzi bowiem przede wszystkim o podważanie niezależności krytycznej. Najsurowiej wypowiadają się ci, którzy twierdzą, że przyjęcie od wydawcy książki jest już poddaniem pola, utratą niezależności. Nie wydaje mi się ten zarzut słuszny, jeśli bowiem założymy, że bloger to profesjonalista, to należałoby go oceniać według tych samych kryteriów co innych krytyków profesjonalnych. Krytycy otrzymują bilety teatralne (jeśli piszą o teatrze) lub nagrania muzyczne (jeśli zajmują się muzyką) itd. Na tej samej zasadzie bloger dostaje książki – to po prostu jego narzędzie pracy. Zastanawia mnie jednak w tej dyskusji coś innego – romantyczny mit niezależności związany z zajmowaniem się literaturą, powszechna akceptacja tego, że na blogu książkowym nie wolno zarabiać. Kilkakrotnie zapraszano mnie do różnych debat i rozmów na temat blogów i w każdej z nich pojawiało się jedno pytanie: czy blogerzy książkowi staną się kiedyś tak słynni jak szafiarki (czyli blogerki modowe)? Odpowiedź wydaje się jasna: polskie społeczeństwo częściej ubiera się niż czyta, i prawidłowość ta dotyczy wszystkich grup zawodowych i wiekowych. Dopóki zatem nie pojawią się czytelnicy, żaden z blogerów książkowych nie trafi na okładkę popularnego miesięcznika. Niepokoi mnie jednak fakt, że znamy stawki, jakie najmodniejsze szafiarki pobierają od producentów odzieży lub kosmetyków za umieszczenie ich marki w swoim wpisie (według różnych danych od 2 do 16 tysięcy złotych) i nie rozsądzamy tej sytuacji w kategoriach utraty niezależności. Tymczasem blogerów książkowych obowiązują zupełnie inne kryteria etyki zawodowej. 
A przecież to nie z blogerami książkowymi identyfikuje się młode pokolenie, ale właśnie z szafiarkami, bo wiele dziewcząt wyznaje, że to właśnie Maffashion jest dla nich autorytetem. 

Sankcja – wiedza czy pasja?

Wielu czytelników literatury wzbrania się przed opiniami przemądrzałych półprofesjonalnych krytyków, za jakich uznaje blogerów. Używam tego określenia jako świadomej prowokacji. Dlaczego bloger...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy