Dołącz do czytelników
Brak wyników

Charakterystyka postaci inaczej

Artykuły z czasopisma | 15 grudnia 2017 | NR 18
418

Scenariusz lekcji języka polskiego w szkole podstawowej z wykorzystaniem TIK

Zaprezentowany poniżej scenariusz lekcji stanowi pomysł na pracę z dowolną lekturą. Realizacja tematu zależeć będzie bowiem od tego, czy dzieci już kiedykolwiek redagowały charakterystykę bohatera literackiego. To my – nauczyciele – wiemy, na jakim etapie są nasi uczniowie: czy są już gotowi do samodzielnego tworzenia opisu postaci, charakterystyki dynamicznej lub nawet porównawczej. W niniejszym tekście przywołuję małą bohaterkę Tajemniczego ogrodu – Mary Lennox, służy to jednak jedynie ilustracji stosowanej przeze mnie – i lubianej przez uczniów – metody pracy z wirtualną tablicą korkową Padlet.

Niniejsza propozycja jest ciekawa dla uczniów, ponieważ wykorzystuje to, co lubią – nowe technologie. Dopuszcza nawet korzystanie ze smartfonów na lekcji… I mimo że często nauczyciele toczą bój o telefony, okazuje się, że legalnie używane podczas lekcji nie służą do pisania SMS-ów czy aktualizowania statusu na Facebooku. Na ciekawej lekcji uczniowie nie mają po prostu na to czasu.

Propozycja lekcji umożliwia przeprowadzenie jej z wykorzystaniem elementów oceniania kształtującego.

Temat lekcji 
(do modyfikacji): 

Piszemy charakterystykę bohatera lektury Tajemniczy ogród.

Czas trwania zajęć: 

2 godziny lekcyjne

 

Przebieg zajęć 

  • Nauczyciel podaje cel lekcji (do modyfikacji): zredagowanie charakterystyki Mary Lennox.
  • Jeśli uczniowie już kiedykolwiek pisali charakterystykę, to wylosowane (np. za pomocą patyczków z imionami i nazwiskami) osoby przypominają, z jakich elementów jest ona zbudowana. Jeśli natomiast ta forma wypowiedzi pojawia się po raz pierwszy, dzieci zastanawiają się (np. w parach), jakie elementy powinny pojawić się w opisie postaci, aby był on pełny, dobry. Wylosowani uczniowie udzielają odpowiedzi, mogą podawać cechy, które nauczyciel pomaga im uogólnić (kolor włosów zalicza się do wyglądu, skłonność do kłamstwa – do cech charakteru).
  • Nauczyciel – na podstawie wypowiedzi uczniów – tworzy schemat charakterystyki na tablicy. Mogą towarzyszyć mu charakterystyczne dla map myśli piktogramy ułatwiające zapamiętywanie – zachęcamy uczniów do tego, aby sami „ozdobili” swoje notatki w zeszytach (np. przy wyglądzie można narysować oko, usta czy nawet twarz, przy charakterze może pojawić się serce, przy ocenie – lupa…).

PRZEDSTAWIENIE POSTACI    Lektura, z której pochodzi; imię, nazwisko, wiek, płeć.
       ↓    
WYGLĄD            Twarz, sylwetka, ubiór.
       ↓    
CHARAKTER            Jak się zachowuje? Jaki/a jest? Uzasadnij zdanie.
       ↓    
OCENA INNYCH        Jak bohatera oceniają inne postacie z książki? Czy jest lubiany/a czy nie? Dlaczego?
       ↓    
OCENA MOJA        Co cenisz w bohaterze? Czy moglibyście się zaprzyjaźnić? Czy jest wzorem do naśladowania?

 

  • Uczniowie samodzielnie proponują kryteria sukcesu (tzw. nacobezu) do charakterystyki – skupiają się na punktach opisanych wyżej oraz na segmentacji tekstu, kompozycji i zapisie (nauczyciel notuje pomysły wskazanych osób).

    
Nacobezu:
■  nadaję tytuł pracy,
■  przedstawiam postać, opisuję jej wygląd, zachowanie, podaję ocenę innych i moją,
■  dzielę tekst na akapity (rozpoczynam nowy akapit zawsze, gdy zmieniam temat),
■  piszę poprawnie pod względem ortograficznym.

 

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy. Upewnia się przy tym, że każda z nich ma dostęp do internetu (smartfon, tablet, laptop). Bierze od jednej osoby z grupy e-mail i wysyła jej zaproszenie do współtworzenia przygotowanego wcześniej dokumentu w aplikacji Padlet.

    
Aby opracować taki dokument, trzeba:
■      wejść na stronę //padlet.com/,
■      zarejestrować się za darmo lub zalogować się przez Google czy Facebook,
■      utworzyć pola tekstowe poprzez dwukrotne klikniecie w tło (możliwe jest dodawanie multimediów – odpowiednie narzędzia są widoczne                  podczas edycji dowolnego pola tekstowego).

Na koniec można jeszcze w ustawieniach (ikona koła zębatego na górze) zmienić wygląd tła czy układ tekstu. Możemy zilustrować dokument obrazami, np. pochodzącymi ze strony Pixabay, z której większość ilustracji możemy pobierać legalnie za darmo, bez konieczności oznaczania autora.
    
Dokument zapisuje się automatycznie. Jako jego autor decydujemy, czy nasza wirtualna tablica korkowa ma służyć tylko do wglądu, czy odbiorca może ją edytować. Korzystając z opcji „Share” (prawy górny róg), możemy określić, kto ma jakie uprawnienia. W okienku „Those with access” zazn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy