Dołącz do czytelników
Brak wyników

Charakterystyka postaci inaczej

Artykuły z czasopisma | 15 grudnia 2017 | NR 18
56

Scenariusz lekcji języka polskiego w szkole podstawowej z wykorzystaniem TIK

Zaprezentowany poniżej scenariusz lekcji stanowi pomysł na pracę z dowolną lekturą. Realizacja tematu zależeć będzie bowiem od tego, czy dzieci już kiedykolwiek redagowały charakterystykę bohatera literackiego. To my – nauczyciele – wiemy, na jakim etapie są nasi uczniowie: czy są już gotowi do samodzielnego tworzenia opisu postaci, charakterystyki dynamicznej lub nawet porównawczej. W niniejszym tekście przywołuję małą bohaterkę Tajemniczego ogrodu – Mary Lennox, służy to jednak jedynie ilustracji stosowanej przeze mnie – i lubianej przez uczniów – metody pracy z wirtualną tablicą korkową Padlet.

Niniejsza propozycja jest ciekawa dla uczniów, ponieważ wykorzystuje to, co lubią – nowe technologie. Dopuszcza nawet korzystanie ze smartfonów na lekcji… I mimo że często nauczyciele toczą bój o telefony, okazuje się, że legalnie używane podczas lekcji nie służą do pisania SMS-ów czy aktualizowania statusu na Facebooku. Na ciekawej lekcji uczniowie nie mają po prostu na to czasu.

Propozycja lekcji umożliwia przeprowadzenie jej z wykorzystaniem elementów oceniania kształtującego.

Temat lekcji 
(do modyfikacji): 

Piszemy charakterystykę bohatera lektury Tajemniczy ogród.

Czas trwania zajęć: 

2 godziny lekcyjne

 

Przebieg zajęć 

  • Nauczyciel podaje cel lekcji (do modyfikacji): zredagowanie charakterystyki Mary Lennox.
  • Jeśli uczniowie już kiedykolwiek pisali charakterystykę, to wylosowane (np. za pomocą patyczków z imionami i nazwiskami) osoby przypominają, z jakich elementów jest ona zbudowana. Jeśli natomiast ta forma wypowiedzi pojawia się po raz pierwszy, dzieci zastanawiają się (np. w parach), jakie elementy powinny pojawić się w opisie postaci, aby był on pełny, dobry. Wylosowani uczniowie udzielają odpowiedzi, mogą podawać cechy, które nauczyciel pomaga im uogólnić (kolor włosów zalicza się do wyglądu, skłonność do kłamstwa – do cech charakteru).
  • Nauczyciel – na podstawie wypowiedzi uczniów – tworzy schemat charakterystyki na tablicy. Mogą towarzyszyć mu charakterystyczne dla map myśli piktogramy ułatwiające zapamiętywanie – zachęcamy uczniów do tego, aby sami „ozdobili” swoje notatki w zeszytach (np. przy wyglądzie można narysować oko, usta czy nawet twarz, przy charakterze może pojawić się serce, przy ocenie – lupa…).

PRZEDSTAWIENIE POSTACI    Lektura, z której pochodzi; imię, nazwisko, wiek, płeć.
       ↓    
WYGLĄD            Twarz, sylwetka, ubiór.
       ↓    
CHARAKTER            Jak się zachowuje? Jaki/a jest? Uzasadnij zdanie.
       ↓    
OCENA INNYCH        Jak bohatera oceniają inne postacie z książki? Czy jest lubiany/a czy nie? Dlaczego?
       ↓    
OCENA MOJ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy