Zacznij od A. Wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi

Polski (jako obcy) w praktyce

Niedawno w polskiej szkole radzono sobie z pandemią – szybko nauczono się nowych form i metod pracy, które dostosowano do nowej sytuacji. Dbano, najlepiej jak się dało, o to, by uczniowie nie stracili nic z procesu edukacyjnego. Powrót do szkoły oznaczał pracę nad częściowo utraconymi relacjami. Tymczasem pojawiło się kolejne wyzwanie: do polskich szkół zaczęli przybywać ukraińscy uczniowie, którzy nie znają języka polskiego. Kolejny raz, bez merytorycznego wsparcia, na nauczycielskich barkach spoczywa mierzenie się z tym wyzwaniem.

Obecnie zadaniem nauczyciela jest przekazywanie ukraińskiemu uczniowi wiedzy w języku, którego nie rozumie. W polskim systemie edukacji po raz pierwszy mamy do czynienia z tym zjawiskiem na tak ogromną skalę. Prawdopodobnie tylko nieliczne szkoły w naszym kraju nie przyjęły młodych obcokrajowców. W dodatku każdy z nich przyjechał do Polski ze swoją, bardzo często obciążającą, historią. Jak sobie poradzić? Jak szybko zachęcić uczniów z doświadczeniem migracji do opanowania nowego języka? Jak im pomagać i ich wspierać? Postaram się opisać kilka skutecznych ćwiczeń na dobry początek. Dodatkowe lekcje języka polskiego jako obcego bardzo często prowadzi nauczyciel, który nie zna języka ukraińskiego czy rosyjskiego – nie jest to konieczne, choć często pomaga. Zdarza się również, że taki nauczyciel nie ma też przygotowania glottodydaktycznego. Może właśnie tym nauczycielom...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI