Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polski (jako obcy) w praktyce

11 lipca 2022

NR 48 (Lipiec 2022)

Klub Dyskusyjny „W mieście”. Konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych

0 80

Nauczyciel wolno i wyraźnie czyta podane niżej słowa. Zadaniem uczniów jest powtarzanie. W domu słuchacze powinni nauczyć się słówek na pamięć. Obowiązkiem nauczyciela jest sprawdzenie wykonanej przez nich pracy domowej. 
Nauczyciel może przedstawić uczniom efektywne metody nauki słownictwa, przykładowo: tworzenie fiszek, naklejanie karteczek ze słówkami w widocznych miejscach. 

POLECAMY

szkoła (школа), kościół (костел), urząd (учреждение, министерство), bank (банк), poczta (почта), fryzjer (парикмахер), sklep (магазин), cmentarz (кладбище), biblioteka (библиотека), kino (кино), teatr (театр), muzeum (музей), park (парк), kawiarnia (кафе), konsulat (консульство), hotel (отель), restauracja (ресторан), galeria (галерея), pomnik (памятник), sygnalizacja świetlna (светофор), pasy, zebra (зебра), szpital (больница), boisko szkolne (школьная площадка), 
siłownia (тренажерный зал), most (мост), rynek (рынок), przystanek (остановка), dworzec (вокзал); 
przepraszać (просить прощения), skręcić w lewo (повернуть в лево), skręcić w prawo (повернуть
в право), iść prosto (идти прямо), można (можно), przejść (пройти), zabłądzić (заблудиться), dochodzić (доходить), zawrócić (завернуть);
daleko (далеко), blisko (близко), tu, tutaj (здесь), 
tam (там), naprzeciwko (напротив), obok (рядом), w rogu (в углу), przecznica (переулок).

Nauczyciel wybiera i pokazuje słuchaczom trzy obrazki przedstawiające życie w dużym mieście. Zadaniem ucznia jest opisanie obrazka. Nauczyciel na kartce zapisuje błędy słuchaczy. Pod koniec wypowiedzi szczegółowo je omawia.

Uczniowie czytają dialogi „W mieście”. Jeśli grupa jest dość liczna, nauczyciel łączy osoby w pary. Każda para po cichu czyta dialog. Nauczyciel chodzi po klasie i obserwuje, jak uczniowie wykonują zadanie. Jeśli słuchacze nie rozumieją pojedynczych słówek, zadaniem lektora jest podanie ukraińskiego/rosyjskiego tłumaczenia. 

Przykładowe dialogi

W mieście
Dialog 1
–     Przepraszam, gdzie tu jest najbliższa poczta?
–     Musi pan iść prosto, a później skręcić w prawo.
–     Dziękuję. Życzę miłego dnia.
–     Nie ma za co. 

Dialog 2
–     Przepraszam, gdzie jest najbliższy przystanek tramwajowy?
–     Proszę iść prosto i skręcić w lewo. Następnie proszę iść dalej prosto. Przystanek będzie po lewej stronie.
–     Czy stamtąd odjeżdża tramwaj nr 5?
–     Tak, odjeżdża. 
–     Dziękuję za pomoc.
 
Dialog 3
–     Przepraszam, czy jest tu gdzieś niedaleko kiosk z biletami?
–     Tak. Musi pan przejść na światłach, a później skręcić w prawo. Tam będzie taka zielona budka obok przystanku. 
–     Czy kupię też bilety u kierowcy w autobusie?
–    Niestety, kierowca już nie sprzedaje biletów. 
–     Rozumiem. Dziękuję. 

Dialog 4
–     Przepraszam pana bardzo, czy wie pan może, gdzie znajduje się hotel B&B? 
–     Musi pan iść prosto ulicą Piotrkowską do dużego przystanku, a później musi pan skręcić w prawo. 
–     Czy to daleko stąd?
–     Tak. Około 2 kilometrów. Radzę panu wziąć taksówkę.
–     Dziękuję bardzo. 

Dialog 5
–     Przepraszam bardzo, czy wie pani, jak dojść do Manufaktury?
–     Musi pan się cofnąć do ulicy Zielonej, a później musi pan skręcić w lewo.
–     A czy to daleko stąd?
–    Jakieś 3 kilometry pieszo. 
–     Dziękuję bardzo! To nie tak dużo. Dzisiaj mamy taki ładny dzień, że pójdę piechotą. 
–     Nie ma za co. Miłego dnia. 

Uczniowie na bazie przeczytanych dialogów tworzą swoje scenki „W mieście”. Mogą robić to na forum grupy albo po cichu w parach. Zadaniem lektora jest dobieranie uczniów w pary, ich zamiana w parach, jak również poprawianie błędów. 

Z jakiego miasta pochodzisz? Jakie są tam atrakcje?
W jakich miastach w Polsce byłaś(-łeś)? Jak to wspominasz?
Jakie znasz środki transportu?
Opisz swoją drogę z domu do pracy.
Jakie obiekty rozrywki znajdują się obok Twojego domu?
Jakie są zalety (plusy) podróżowania samolotem?
Czy często jeździsz taksówkami?

Lektor przygotowuje dla uczniów pytania związane z miastem. Następnie rozcina kartkę. Uczeń losuje pytanie i odpowiada na nie.
 

BANK ZAKŁADANIE KONTA
BANKOWEGO
URZĄD ODEBRANIE PASZPORTU
UNIWERSYTET S...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy