Wyzwolenie wyobraźni

alternatywne działania na lekcjach języka polskiego

Polski w praktyce

Nigdy nie zapomnę jednej ze swoich pierwszych lekcji prowadzonych metodą dramy. Rozmawiałam z młodzieżą o bohaterach III części Dziadów Adama Mickiewicza. 
Chciałam sprawdzić, czy uczennice i uczniowie przeczytali dramat i co z niego zrozumieli. Klasa siedziała w kręgu, wszyscy mieli zamknięte oczy. Zadaniem każdej z osób było wybrać sobie jakąś postać z tekstu i ułożyć krótki monolog, który będzie stanowić odpowiedź na pytania: 

POLECAMY

  • Kim jestem?
  • W jakiej sytuacji się znajduję?
  • Co robię?
  • Dlaczego tak postępuję?
  • Po co to czynię?
  • Skąd wiem, że tak należy postępować?
  • Jaka jest moja filozofia życiowa?

Na znak dany przeze mnie (dotknięcie ramienia), nie otwierając oczu, wskazani uczniowie i uczennice wygłaszali przygotowany tekst. Wypowiedzi były na zróżnicowanym poziomie, objawiały niejednakowy poziom zrozumienia utworu i motywów działania postaci literackich, dając mi tym samym rozeznanie, na co w późniejszej analizie tekstu powinnam zwrócić szczególną uwagę. I nagle… prawdziwa rewelacja! Z duszą na ramieniu poprosiłam o zabranie głosu ucznia, który rzadko coś mówił na moich lekcjach. Pisał naprawdę dobre prace, ale jąkał się koszmarnie i to pewnie odbierało mu pewność siebie. Zaryzykowałam. Mogła nastąpić kolejna konfuzja. Tymczasem chłopak wypowiedział – z aktorskim wręcz talentem – bez jednego zająknięcia się, znakomity monolog jako Nowosilcow. Dostał od klasy gromkie brawa! Nie muszę tłumaczyć, że ten sukces pomógł mu uporać się z dręczącym go problemem. Z biegiem czasu jąkał się coraz mniej, aż w końcu zupełnie przestał się zacinać.

Zrozumiałam wtedy coś bardzo ważnego. Drama to szansa dla tych mniej śmiałych, którzy boją się publicznych wypowiedzi. Jej istotą jest wszak wejście w rolę, a więc jakby skrycie się za postacią literacką czy historyczną, posłużenie się nią, by wyrazić siebie. Nie ma chyba kokieterii w wypowiedziach wielu aktorek i aktorów mówiących, że prywatnie są osobami dość skrytymi i nieśmiałymi w relacjach z innymi ludźmi.

Drama w otwartej przestrzeni – arkadyjski mit

Wszyscy, którzy chcą pracować metodą dramy, muszą zwrócić uw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy