Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju nauczyciela

29 listopada 2017

NR 6 (Maj 2015)

Własny styl nauczyciela
czyli jak się nie bać wyróżnić z tłumu

0 255

Masz styl, to masz osobowość i klasę. Przyjdź, a pomogę ci go odnaleźć! Mniej więcej tak reklamuje swoje usługi, oczywiście za pieniądze, personal shopper, personal styling i personal branding, czyli osobisty stylista, kreator, designer, wizażysta, coach, trener rozwoju, specjalista od wizerunku i coraz popularniejszej w Polsce marki osobistej. Nie znam się ani na modowych trendach, ani na politycznym, biznesowym czy celebryckim image. Za to wiem co nieco, kim powinien być nauczyciel posiadający własny styl, wyrazistą osobowość, wiedzę, twórczą pasję i profesjonalizm.

Osoba z prawdziwą klasą, potrafiąca zjednać sobie ludzi, zdobyć ich zaufanie, pewna siebie, odważna, emanująca pozytywną energią, zawsze na miejscu. Taka, której siłą, osobistą marką jest umiejętność znajdowania właściwych proporcji, zachowanie odpowiednie do sytuacji i przekonanie, że pewnych rzeczy po prostu się nie robi. 

Czy taką siłę każdy może posiąść, wykrzesać z siebie lub wypracować? Specjaliści od wizerunku twierdzą, że tak. Ja mam wątpliwości co do tych pedagogów, którzy wyróżniają się z oświatowego tłumu swoistym antystylem. Nie lubią swojej pracy, nie lubią uczniów, a brak poczucia własnej wartości i ciągłe niezadowolenie skrywają pod maską obojętności, agresji, lizusostwa, hołdowania „bylejakości” i nieodpowiedzialności za to, co dzieje się w szkole. 
Podjęcie przez nauczyciela decyzji o pracy nad swoim wizerunkiem w ogóle bądź korektą dotychczasowego wymaga dużej odwagi. 

Po pierwsze, wiąże się z koniecznością trzeźwej refleksji na własny temat, zmierzenia się z rzeczywistymi umiejętnościami i brakami, sukcesami i porażkami, silnymi stronami i ograniczeniami, także konfrontacji siebie z ludźmi z najbliższego otoczenia: uczniami, rodzicami, kolegami po fachu. Bo, jak mówią wspomniani specjaliści, styl to charakter, osobowość, kompetencje, ochota odbycia „spaceru poza utarte ścieżki”, podkreślanie odmienności. Styl to sposób wyrazu, zdefiniowania swojego „ego”, odwaga demonstrowania otoczeniu swojej koncepcji siebie, własny sposób wypowiadania się, także poprzez strój i mowę ciała. Warto dodać, że nie chodzi tutaj o udawanie kompetencji, których danej osobie brak, ale o jak najlepsze wyeksponowanie tych, które ona naprawdę posiada. Taka autoanaliza ma być przyjrzeniem się sobie w lustrze i zadaniem sobie kilku pytań: Na czym mi najbardziej zależy? Co cenię u innych, a co chcę, aby inni cenili u mnie? Jak wyglądam? Co i w jaki sposób mówię? Jak się zachowuję w różnych sytuacjach? Jak odbierają to inni? 
Czy mój obecny wizerunek jest zgodny z tym, jaka/jaki chcę być, w jaki sposób chcę być postrzegana/y? 

Po drugie, osobisty, wyrazisty styl nauczyciela to coś, co może innym nauczycielom najzwyczajniej przeszkadzać, nie podobać się. Nie ma w tym stwierdzeniu przesady. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Antymobbingowe od lat informuje, że nauczyciele stanowią najliczniejszą grupę osób zgłaszających problem mobbingu w miejscu pracy. Okazuje się, że zastraszanie i znęcanie się psychiczne to problem między samymi nauczycielami. Co drugi nauczyciel obgaduje swoich kolegów, co piąty był ofiarą głupiego, ośmieszającego żartu, a co dziesiąty padł ofiarą lobbingu – takie wnioski zawarto w raporcie z ogólnopolskich badań „Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli”, przygotowanym przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi.

Odwaga nade wszystko

Chodzi tu o odwagę zrobienia czegoś egoistycznego, dla siebie i tylko dla siebie. Ale nie o kupno nowej sukienki, zmianę fryzury czy wyjazd na Karaiby, lecz o zrobienie czegoś takiego, czego nigdy do tej pory się nie robiło, ani prywatnie, ani zawodowo. Z pełną świadomością, jakie konsekwencje mogą nastąpić po podjęciu takiego a nie innego działania i, co najważniejsze, podjęcie tego działania. Odwagę bowiem bierze się z głębi siebie samego, z własnej siły, z własnej determinacji, z własnej wytrwałości. Jest taka opowiastka: „Kiedyś strach zapukał do drzwi. Otworzyła odwaga i okazało się, że za drzwiami nie ma nikogo”. Płynie z niej wiele mądrości wartych zastosowania, jak:

  • Nie bój się mówić tego, o czym myślisz.
  • Kiedy masz odmienne zdanie, powiedz o tym.
  • Jeśli musisz – walcz o swoje, nie pozwól, aby ktokolwiek cię wykorzystywał.
  • Jeśli ktoś cię obraża – postaw mu się.
  • Nie bój się nowości.
  • Nie bój się podejmować ryzykownych decyzji. Nie wycofuj się z niej ze strachu.
  • Jeśli masz na coś ochotę – rób to.
  • Jeśli komuś dzieje się krzywda – reaguj!

Ludzie pewni siebie i swoich wartości są bardzo atrakcyjni. Odwaga kojarzy się z pewnością siebie, która szczególnie przez nauczycieli bywa często mylona z arogancją. Tymczasem chodzi o pewność siebie, której siłą jest świadomość i otwartość umysłu, wiara we własne możliwości, realizowanie swoich marzeń, szczerość, życie w zupełnej zgodzie ze swoimi zasadami, a to wszystko przy pełnej akceptacji siebie i swoich słabości. Każdy może w dorosłym życiu sam wpłynąć na to, żeby stać się pewniejszym siebie, żeby lęk go nie paraliżował i nie odbierał mu szansy na rozwój własnych możliwości i osiąganie sukcesów. Brak wiary w siebie może przecież zniszczyć największy nawet potencjał. 

 

Ludzie pewni siebie i swoich wartości są bardzo atrakcyjni. Odwagę bowiem bierze się z głębi siebie samego, z własnej siły, z własnej determinacji, z własnej wytrwałości.

 

W tej kwestii uniwersalne prawdy nie istnieją, i bardzo dobrze. Są jednak pewne sprawdzone wskazówki, które działają w większości przypadków. Choćby takie zasady Jacka Canfielda, jednego z czołowych amerykańskich ekspertów 
w dziedzinie motywacji, rozwoju własnych możliwości i pielęgnowania ludzkiego potencjału, trenera sukcesu, autora 
bestsellerowych książek: 

  • Żyj według swoich najwyższych standardów. Niech będą świadomie przez ciebie wybrane, ustalone i stosowane.
  • Żyj z godnością bez względu na okoliczności. Niewzruszony wobec chaosu, wypełniony spokojem, który dodaje odwagi i nadziei, że będzie dobrze, posiadający najwyższą jakość swojej pewności tego, co robisz i którędy podążasz.
  • Kieruj i udoskonalaj postępowanie innych. Bądź liderem, wzorem do naśladowania przez innych. Jednocześnie nie zapominaj, że nie jesteś kimś lepszym od pozostałych. Nie dawaj im tego odczuć. Człowiek z klasą szanuje innych, a swoim codziennym udoskonalaniem siebie pociąga za sobą tych, którzy o własnych siłach nie potrafią tego uczynić.
  • Działaj z większej, globalnej perspektywy. Zawsze bądź w kontakcie z ludźmi, pośród których żyjesz. Dzięki temu lepiej ich zrozumiesz, głębiej współczujesz i szybciej pomożesz, jeśli będzie taka potrzeba.
  • Podnoś jakość każdego doświadczenia. Pozornie mało znaczące sytuacje przekształcaj w coś radosnego, znaczącego i pamiętnego. Bądź twórcą, a nie jedynie odbiorcą rzecz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy