Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polski w praktyce , Otwarty dostęp

30 czerwca 2021

NR 42 (Lipiec 2021)

Pierwsza lekcja

Początek roku szkolnego często wiąże się ze sporym stresem zarówno u nauczycieli, jak i uczniów. Nie wiemy, czego się spodziewać, poznajemy wielu nowych ludzi. W dobie pandemii wrześniowy powrót staje się jeszcze ważniejszy – chcielibyśmy wykorzystać ten czas jak najlepiej, nie mamy pewności, jak długo potrwa nauka stacjonarna. 

Zwłaszcza uczniowie klas IV stawiani są przed dużym wyzwaniem. Często są straszeni tym, co będzie się działo w starszych klasach, jak wiele zmian ich czeka, przestrzegani, że nie mogą liczyć na życzliwość i empatię. Staram się stać w opozycji i pokazać dzieciom, że nauka języka polskiego wcale nie jest przerażająca i może być dobrą zabawą. 

POLECAMY

Jak przygotować się do pierwszej lekcji? 

Jestem zdania, że najlepiej rozpocząć zajęcia od opowiedzenia o sobie kilku zdań – nie tylko w kontekście pracy, dzieci są ciekawe tego, co lubimy, co robimy w wolnym czasie. To buduje relacje, sprawia, że uczniowie postrzegają nas nieco inaczej – nie tylko jako ludzi, którzy mają przekazać im wiedzę. To również doskonały moment, by przedstawić dzieciom informacje o tym, co będzie się działo w tym roku szkolnym na lekcjach. Powiedzmy, czego będą się uczyć, co jest ważne, na co powinni zwrócić uwagę, jak my widzimy naszą współpracę. Pozwólmy również na to, by uczniowie się wypowiedzieli – starsze klasy na pewno już mają swoje upodobania, przemyślenia, warto wziąć to pod uwagę przy planowaniu lekcji. 

POROZMAWIAJMY

Nowy rok szkolny to nowe wyzwania. Warto ustalić, z jakimi emocjami i przemyśleniami dzieci przychodzą do szkoły, czego się obawiają, a co je cieszy. Do tego używam chmury wyrazowej, w której wpisane są nazwy emocji. Każdy uczeń otrzymuje wydrukowaną chmurę i wybiera wyrazy, które w tej chwili nazywają jego stan emocjonalny. Chętne osoby wypowiadają się na forum klasy. Dzięki temu poznajemy nastawienie dzieci, możemy lepiej przygotować się do pracy z grupą. Jest to również korzyść dla naszych uczniów – nazwane emocje są bardziej oswojone. Głośne powiedzenie o swoich lękach może pomóc się ich pozbyć. W łatwy sposób możemy rozwiać wątpliwości uczniów i sprawić, by ich obawy zniknęły (zał. 1.). 

POZNAJMY SIĘ NA NOWO

Bardzo ważnym aspektem jest zintegrowanie grupy. Po tak długim czasie odosobnienia, braku kontaktu uczniowie muszą na nowo się zapoznać, nauczyć bycia razem. Dobrym sposobem jest tu zastosowanie zabawy: Niech wstanie osoba, która… Uczniowie sami mogą wymyślać, jakie kryteria ma spełniać osoba, która wstaje, możemy również podpowiadać, np. wstają osoby: 

  • które podczas nauki zdalnej nauczyły się czegoś nowego,
  • które mają nowe zwierzątko,
  • które nie mogły doczekać się powrotu do szkoły,
  • które lubią długo spać,
  • którym podobało się nauczanie zdalne,
  • które zmieniły fryzurę,
  • które mają nową pasję,
  • które się przeprowadziły, itd. 

Uczniowie mają naprawdę wiele pomysłów i chętnie dzielą się tym, co udało im się podczas nauki zdalnej. 

Innym sposobem na reintegrację klasy jest zabawa w Fakty i kłamstwa. Na kartce uczniowie zapisują trzy informacje na swój temat: dwie z nich są prawdziwe, jedna jest kłamstwem. Następnie nauczyciel zbiera wszystkie kartki i głośno odczytuje wypowiedzi. Zadaniem klasy jest odgadnięcie, który uczeń napisał tekst, a także które informacje są faktami, a które kłamstwami. To zadanie zwykle wzbudza ogólną wesołość, a zarazem pozwala nauczycielowi lepiej poznać uczniów. 

LEKTURY 

Lekcje polskiego zwykle kojarzą się z lekturami. Lektury natomiast to słowo znienawidzone przez uczniów, którzy z góry zakładają, że będzie nieciekawie. Swoimi pomysłami na omawianie książek staram się odczarować ten temat.  
Kiedyś skorzystałam ze znalezionego w internecie sposobu podawania lektur – poprzez zaszyfrowanie tytułów. Ten sposób jednak nie sprawdził się w moich klasach – uczniowie zgubili tytuły, nie wiedzieli, jaka lektura będzie następna, to dezorganizowało pracę. 

Od pewnego czasu daję uczniom kartki, które wklejają na początku lub na końcu zeszytu i razem ustalamy termin omawiania książki. Dla młodszych klas staram się wybierać lektury dodatkowe, które zaciekawią ich i sprawią, że czytanie będzie przyjemnością (np. Matylda, Charlie i fabryka czekolady R. Dahla, Dynastia Miziołków J. Olech, Baśniobór B. Mull czy Magiczne drzewo A. Maleszki). 

LEKTURY – KLASA IV

„Czytanie książek to najpiękniejsza 
zabawa, jaką sobie ludzkość wymysliła”.

Wisława Szymborska

  1. R. Gościnny, J.J. Sempe, Mikołajek.
  2. J. Brzechwa, Akadenia Pana Kleksa.
  3. C.S. Lewis, Opowieści z Narnii.
  4. J. Christa, Kajko i Kokosz.
  5. J. Olech, Dynastia Miziołków.
  6. R. Dahl, Matylda albo Charlie i fabryka czekolady.


Przy okazji rozdawania kartek z lekturami uczniowie losują kartki z cytatami, które będą towarzyszyć im na lekcjach polskiego w danym roku szkolnym. Sentencje, które wykorzystałam: 

Kto czyta książki, żyje podwójnie.
Umberto Eco

Książki są jak towarzystwo,
które sobie człowiek dobiera.
Monteskiusz

Czytanie to najlepszy sposób uczenia się.
Aleksander Puszkin

Do szczęścia człowiekowi potrzeba ogrodu i biblioteki.
Cyceron

Czytanie książek to najpiękniejsza 
zabawa, jaką ludzkość sobie wymyśliła.
Wisława Szym
...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy