Wspomnienia
Jak wspominasz koniec wakacji z okresu chodzenia do szkoły? Może z jednej strony odczuwałeś wtedy emocje towarzyszące pożegnaniu, smutek, tęsknotę za beztroskim czasem wakacji i urokami lata, może radość na myśl o wakacyjnych wspomnieniach. A z drugiej strony towarzyszyły Ci różne emocje związane z rozpoczynaniem nowego roku szkolnego, kolejnego nowego rozdziału – ciekawość, ekscytacja. A może pojawiało się też uczucie niepewności, pewne obawy? Gdy znajdujemy się w sytuacjach podobnych do naszych wcześniejszych doświadczeń, to odżywają różne emocje, które nam wtedy towarzyszyły i które mogą wpływać na nasze obecne funkcjonowanie, choć dotyczą sytuacji, które wydarzyły się w przeszłości. Pracując na terenie szkoły, w bardzo dużym stopniu konfrontujemy się ze wspomnieniami oraz z emocjami, jakie towarzyszyły nam, kiedy sami byliśmy uczniami. Świadomość własnych odczuć i wspomnień pomaga lepiej rozumieć, jak czujemy się w różnych sytuacjach i jak na nie reagujemy. Jednak emocji, których doświadczamy, nie można interpretować jako wyniku wyłącznie bieżącej sytuacji. Istotne jest także pewne rozgraniczenie – w przeszłości przychodziłam do szkoły jako dziecko, nastolatek, uczeń, a dziś przekraczam szkolne progi jako osoba dorosła i jestem tutaj w zupełnie innej roli – to moja praca. Z jednej strony wydaje się to oczywiste, a z drugiej doświadczamy w szkolnych murach pewnej formy regresji wieku. Dotyczy to nie tylko pracowników, lecz także rodziców uczniów. Podczas rozmów z rodzicami w trakcie konsultacji często poruszam temat ich własnych szkolnych doświadczeń, które w dużym stopniu wpływają na ich postawę wobec życia szkolne...