Popularność edukacji domowej
Obecnie w Polsce w domu uczy się ponad 31 tysięcy dzieci i młodzieży (dane z Systemu Informacji Oświatowej, stan na 30 września 2022 roku). Dla porównania – pod koniec września 2020 roku w edukacji domowej było ponad 14,8 tysiąca uczniów, co stanowiło wzrost o 27% w stosunku do 2019 roku. To oczywiście kropla w morzu, jeśli spojrzy się na ogólną liczbę 4,7 miliona uczniów, ale zestawiając te dane z wynikami z poprzednich lat, widać rekordowy skok, do czego znacznie przyczynił się również okres pandemii COVID-19. Szacuje się, że obecnie na świecie w edukacji domowej jest około 0,4% populacji dzieci szkolnych, a liczba ta stale i szybko rośnie. Warto zauważyć, że w Stanach Zjednoczonych podwoiła się w ciągu zaledwie kilku miesięcy w 2020 roku.
POLECAMY
Podstawowe założenia edukacji domowej
Podstawę edukacji domowej stanowi przeświadczenie, że to rodzice dziecka, a nie instytucje i placówki oświatowe, wiedzą najlepiej, co jest korzystne dla jego rozwoju w kwestiach kompetencji zarówno intelektualnych czy kulturowych, jak i społeczno-emocjonalnych, i potrafią zadbać o zaspokojenie jego ważnych potrzeb. Dlatego właśnie rodzice dzieci uczących się w domu przejmują rolę nauczyciela, a może lepiej powiedzieć: zarządzającego edukacją swojego dziecka, i stają się odpowiedzialni za proces edukacji własnych dzieci, które nie są zobowiązane do uczęszczania do szkoły, a regulowany prawem obowiązek szkolny spełniają w domach.
Dlaczego rodzice decydują się na nauczanie swoich dzieci w domu?
Motywy podjęcia tej formy edukacji są bardzo różne, często związane z postrzeganymi zaletami edukacji domowej lub chęcią uniknięcia tego, co oceniane jest jako słaba strona edukacji w placówce oświatowej.
Nie...