Motywowanie przez rymowanie

O różnych funkcjach wierszy edukacyjnych w edukacji ponadpodstawowej

Polski w praktyce

Chyba każdy z nas tak ma, że gdy coś jest trudne lub się nie udaje, ucieka od tego. Nie inaczej jest z naszymi uczniami. Jeśli treści, jakie im podajemy, okazują się dla nich niełatwe, unikają ich. Naszą rolą – nauczycieli – jest, by ich przekonać, że to, co ich przerasta, jest przyjemną i nieskomplikowaną materią, by wskazać sposoby na łatwiejsze przyswojenie tych trudności, a co za tym idzie – zmotywować do nauki. Jedną z takich metod jest stosowanie mnemotechnik, czyli technik przyspieszonego uczenia się i zapamiętywania.

Jest ich wiele, m.in.: ŁMS (łańcuchowa metoda skojarzeń), ZMZ (zakładkowa metoda zapamiętywania), mapa umysłowa. Wśród nich wymieniane są również wierszyki, które ze względu na swoje atuty, takie jak rytm i rym, szybko są przyswajane. Ich dodatkową zaletą może być humorystyczny sposób podania treści edukacyjnych. Ta metoda już się sprawdziła w szkole podstawowej. Wierszyki okazały się nieocenioną pomocą do nauki ortografii, a Witold Gawdzik – autor książek z rymowanymi ortografią i gramatyką – pomógł niejednemu dziecku. 
Skoro ta mnemotechnika się sprawdziła w edukacji dzieci, dlaczego by jej nie stosować do uczenia młodzieży? Skoro wierszyki sprawdzają się jako technika przyspieszonego uczenia się i zapamiętywania, dlaczego by nie uczynić z niej metody dydaktycznej?
Okazuje się (po przeprowadzeniu cyklu lekcji opartych na wierszach edukacyjnych), że rytm i rym ułatwiają naukę również młodzieży szkoły ponadpodstawowej. Jeśli dzięki wierszykom uczeń łatwiej przyswaja informacje, to jednocześnie jest bardziej zmotywowany do dalszego poznawania, bo już przekonany, że to, co wydawało się niemożliwe, stało się możliwe.
Nauczyciel języka polskiego stosujący wiersze edukacyjne ma dwie możliwości: podać uczniom wierszyk do zapamiętania (wtedy uczyni go podstawą mnemotechniki) lub wraz z uczniami pracować z wierszykiem. Wybór drugiej opcji wiąże się z licznymi możliwościami i korzyściami. Nauczyciel może wówczas odkryć wielofunkcyjność wierszyków, a przy okazji będą one również sposobem na przyspieszone uczenie się i zapamiętywanie oraz na zmotywowanie uczniów do poznawania nowych treści.
Wiersze edukacyjne jako narzędzie dydaktyczne mogą stać się podstawą:

POLECAMY

  • wprowadzenia nowych treści,
  • podsumowania lekcji,
  • notatki z lekcji,
  • sprawdzenia znajomości danych treści,
  • streszczenia dzieła literackiego,
  • podsumowania twórczości danego artysty.

Aby przedstawić, w jaki spos...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy