Między bios, techné i art. Fenomen filmu Photon Normana Leto

Temat numeru

Żyjemy w czasach, w których stajemy przed problemem ambiwalencji rozwoju technik biometrycznych, które są coraz bardziej popularne, a jednocześnie wzbudzają coraz większe kontrowersje. To z kolei wiąże się z powracającym od lat tematem trudności przejścia w badaniach humanistycznych do badań empirycznych oraz wpływu mediatyzacji nie tylko na przedmiot badań, ale także na samą ich metodolo- gię. To skłania do wskazania ważkiej potrzeby „alternatywnego realizmu”, a więc świadomości ważnej relacji człowieka z materią ziemską, konieczności powrotu do pierwocin ludzkiego istnienia. To zaś oznacza konieczność precyzji widzenia.

Wdobie gwałtownego przyspieszenia technologicznego i informacyjnego pytanie o to, „jak opowiadać świat”, staje się bardziej aktualne niż kiedykolwiek. W przestrzeni mediów, gdzie mem, gif czy piętnastosekundowy filmik na TikToku stają się formami narracyjnymi, tradycyjne dyscypliny wiedzy, takie jak fizyka, biologia czy filozofia, zmuszone są redefiniować sposoby komunikowania swojej treści. Ale czy możliwe jest, aby film pełnił funkcję nie tylko artystyczną, lecz również poznawczą? Czy może istnieć obraz, który będzie jednocześnie estetycznie poruszający i epistemologicznie wiarygodny?
Na te pytania odpowiada Photon (2017)1 – film-esej, eksperyment, propozycja nowej formy edukacji wizualnej, ale i refleksji egzystencjalnej. Dzieło stworzone przez Normana Leto (Łukasz Banach, ur. 1980)2 – artystę i samouka, który z równą pasją maluje, animuje i pisze – wymyka się wszelkim gatunkowym klasyfikacjom. To nie dokument, nie fabuła, nie animacja, a raczej „audiowizualny model wszechświata”, w którym wiedza spotyka się z wyobraźnią.
Zajęcia, które warto zaproponować uczniom, opierają się na założeniu, że współczesne media mogą i powinny pełnić funkcję transdyscyplinarnego laboratorium. Photon stanie się dla nas punktem wyjścia eksploracji tego, co leży na przecięciu bios (życia i nauki), techné (technologii i cyfrowej reprezentacji) oraz art (sztuki i ekspresji). Film ten nie tylko „przedstawia” wiedzę – on ją generuje, przekształca i demokratyzuje, proponując nową formę epistemologii: obrazową, sensualną, nielinearną.
W odróżnieniu od typowych filmów edukacyjnych, Photon nie objaśnia rzeczywistości – on ją konstruuje. Nie tyle przekazuje gotowe informacje, ile uruchamia proces myślowy: zadaje pytania, prowokuje, destabilizuje nasze przyzwyczajenia percepcyjne. Oglądając Photon, wchodzimy nie w narrację, lecz w proces poznawczy. Widz staje się świadkiem narodzin materii, życia, świadomości – ale także ich wizualnych, kulturowych i filozoficznych reprezentacji.
Celami szczegółowymi będzie, po pierwsze, przeanalizowanie struktury Photonu jako tekstu audiowizualnego operującego zarówno naukową treścią, jak i estetyką eksperymentalną. W drugiej kolejności określenie relacji między reprezentacją wiedzy naukowej a jej interpretacją artystyczną w tym filmie. Na kon...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 5000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania języka polskiego.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia oraz jak angażować uczniów i podnosić ich aktywność.

710 artykułów online
12 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
75 numerów archiwalnych
132 karty pracy
40 autorów – specjalistów
Czasopismo Polonistyka • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI