Ballada i suspens

Polski w praktyce

W poprzedniej części analizowałem powieść poetycką George’a Byrona, sugerując, że została skonstruowana jak pocisk – pocisk komunikacyjny. Dzisiaj będzie mowa o romantycznym gatunku, który miał – i ciągle ma – jeszcze większą siłę rażenia. O balladzie.

Jeśli zapomnimy, że ballada to lektura szkolna i spojrzymy na nią okiem miłośnika suspense stories, to szybko uświadomimy sobie, że jest ona prawdziwym majstersztykiem pod względem dramaturgicznym.

POLECAMY

Esencja sensacyjności

Przekonuję się o tym za każdym razem, gdy omawiam jakiś konkretny przykład ballady na zajęciach z kreatywnego pisania. 

Szczególnie polecam utwory Friedricha Schillera, jednego z najbardziej hollywoodzkich pisarzy romantycznych. Przeczytajcie choćby jego Rękojmię – przecież to fabuła przypominająca film typu „pościg z przeszkodami”. Na jej podstawie można się uczyć fachu scenopisarskiego, który polega na umiejętnym i świadomym manipulowaniu uwagą odbiorcy.

Franciszek Lyra, biograf Allana Edgara Poego pisał: „Spośród wszystkich gatunków poezji za najbardziej ‘ludzką’ formę wiersza [Poe] uznał balladę: reprezentowała w jego mniemaniu najbliższą ideałowi poezję dla mas”. 

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy