Podstawowe zasady pracy z grupą heterogeniczną
Praca z grupą heterogeniczną nie jest łatwa, ale też nie jest niemożliwa. Językowa niejednorodność uczących może stać się wartością dodaną, o ile nauczyciel będzie świadomy jej konsekwencji dla procesu kształcenia. W swojej pracy kieruję się założeniami pedagogiki planu daltońskiego, którą poznałam dzięki działalności Anny i Roberta Sowińskich[1]. W skrócie (i to wielkim) chodzi o to, że filarami edukacji jako takiej powinny stać się: samodzielność (autonomia), odpowiedzialność i współpraca, a wszystko to poparte refleksją. U źródła takiej filozofii edukacji stoi przekonanie, że bez uwzględnienia podmiotowości ucznia właściwie nie ma mowy o jakichkolwiek trwałych efektach nauczania. To uczeń jest kreatorem swojej wiedzy i umiejętności, a zadaniem nauczyciela jest jedynie wspieranie go w tym procesie.
Podobne założenie towarzyszyło Justynie Kesler – twórczyni narzędzia i metody MULTI-TALK. Stworzone przez nią obrazkowe karty konwersacyjne mają pomóc uczniowi stać się świadomym użytkownikiem języka. Tylko jak wcielać w życie te piękne idee, kiedy (jak możemy wyczytać w Weselu Wyspiańskiego) „pospolitość skrzeczy”?
POLECAMY
Mała-
...Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!