Wskazówka: | Lekcja powinna odbyć się po powtórzeniu materiału dotyczącego tworzenia dłuższych form wypowiedzi, tj. rozprawki czy opowiadania |
Dla kogo: | dla uczniów klas VIII |
Czas trwania: | 90 minut |
Cele: | Uczeń:
|
Pomoce dydaktyczne: |
|
POLECAMY
Przebieg lekcji
Na początku wyświetl uczniom dwa fragmenty tekstu. W pierwszym z nich wycięto wyrażenia spajające tekst. Następnie poproś uczniów o porównanie obu fragmentów i wskazanie różnic. Młodzi ludzie zauważą, że w pierwszym tekście czegoś brakuje. Nie jest dynamiczny, nie buduje napięcia, wypowiedzenia nie łączą się płynnie z pozostałymi.
Tekst nr 1:
„Przytwierdził rybę do dzioba, rufy i do środkowej ławy. (…) Uciął kawałek linki i przytroczył dolną szczękę ryby do jej miecza, żeby pysk się nie rozwierał (…) postawił maszt, a kiedy zmontował bom oraz drąg (…), łódź ruszyła z miejsca, on zaś, współleżąc na rafie, pożeglował na południowy zachód. Rekin podpłynął od tyłu i (…) uderzył rybę kłami, stary ujrzał rozwierającą się paszczę, dziwne ślepia, usłyszał klapnięcie zębów, (…) rekin wżerał się w mięso tuż nad ogonem. Głowa rekina sterczała ponad wodą (…) i (…) wbił harpun w łeb rekina. Rekin okręcił się w miejscu (…) okręcił się jeszcze raz, wikłając się w dwa zwoje liny”.
Tekst nr 2:
„Przytwierdził rybę do dzioba, rufy i do środkowej ławy. (…) Uciął kawałek linki i przytroczył dolną szczękę ryby do jej miecza, żeby pysk się nie rozwierał (…). Następnie postawił maszt, a kiedy zmontował bom oraz drąg (…), łódź ruszyła z miejsca, on zaś, współleżąc na rafie, pożeglował na południowy zachód. Rekin podpłynął od tyłu i kiedy uderzył rybę kłami, stary ujrzał rozwierającą się paszczę, dziwne ślepia, usłyszał klapnięcie zębów, gdy rekin wżerał się w mięso tuż nad ogonem. Głowa rekina sterczała ponad wodą (…) i wtedy wbił harpun w łeb rekina. Rekin okręcił się w miejscu (…), potem okręcił się jeszcze raz, wikłając się w dwa zwoje liny”1.
Teraz przypomnij uczniom, że tekst – aby był atrakcyjny, dynamiczny i spójny – powinien płynąć przez fale, a nie przez nie przeskakiwać. Do tego celu służą wyrazy i wyrażenia, które spajają wypowiedzenia oraz poszczególne akapity. Poproś uczniów o przypomnienie takich wyrazów i wyrażeń, a następnie zapisz je na tablicy – warto, by uczniowie wpisali je do zeszytu lub przygotowali notatkę z użyciem aplikacji wordart.
Standardowa notatk...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!