Typ szkoły POLECAMY |
Szkoła ponadpodstawowa, klasa II |
Przedmiot |
Język polski (kształcenie literackie i kulturowe) |
Czas lekcji | 90 minut |
Epoka | Pozytywizm |
Ścieżka edukacyjna | Niestandardowe pomysły na to, jak czytać lekturę |
Temat lekcji | Czy Wokulski był stalkerem? |
Cele ogólne | Podczas lekcji kształtowane i wzbogacane są wśród uczniów postawy: • odczytywania i analizowania tekstu literackiego, • elementy krytycznego myślenia, • formułowania własnych sądów dotyczących tekstu literackiego |
Cele operacyjne |
Uczeń na lekcji: Uczeń po lekcji potrafi: Uczeń po lekcji potrafi: |
Metody i techniki dydaktyczne | Elementy myślenia krytycznego, debata, burza mózgów, metoda niedokończonych zdań, feedback (elementy oceniania kształtującego) |
Formy pracy | Burza mózgów, praca indywidualna, debata |
Środki i pomoce dydaktyczne | • ankieta: Moja aktywność na zajęciach, • tekst Lalki B. Prusa |
Przebieg lekcji
Faza wstępna
- Faza wstępna lekcji zakłada przeprowadzenie przez uczniów burzy mózgów i odpowiedzenie na pytanie, kim jest Stanisław Wokulski. Odpowiedzi są zamieszczane są na tablicy w formie „słoneczka”. W trakcie realizacji tego kroku warto zwrócić uwagę na to, że bohater pełnił różne role społeczne, zależnie od tego, z jaką inną postacią wchodził w relacje. Może się to okazać kluczowe dla dalszego przebiegu zajęć.
- W ramach pracy indywidualnej młodzi ludzie wyszukują w różnych źródłach znaczenie słowa: „stalker”. Najważniejsze ze swojego punktu widzenia informacje zapisują w formie mapy myśli. W ramach dalszej części tego zadania uczniowie są dobierani w pary, porównują i omawiają efekty swojej wcześniejszej pracy. Wybierają elementy, które powtarzają się w obu mapach, by następnie przejść do czwórek (połączonych z dwóch par) i po raz kolejny dokonać porównania. Efekty tego ostatniego są prezentowane na forum klasowym.
Faza realizacyjna
- W odniesieniu do informacji zdobytych w poprzednim ćwiczeniu, młodzi ludzie poszukują w treści powieści fragmenty, które mogłyby stanowić potwierdzenie tego, że Wokulski był stalkerem. Na tym etapie jest to praca indywidualna.
- Młodzi ludzie losują stanowisko, jakie przyjdzie im zająć (albo oskarżają Wokulskiego, twierdząc, że przejawiał zachowania psychopatyczne, albo go bronią, tłumacząc czasami i wychowaniem).
- Klasa wspólnie ustala zasady, na których odbędzie się dyskusja. Warto w tym momencie przypomnieć najważniejsze, podstawowe zasady, m.in. te związane z tworzeniem argumentów ad personam (a właściwie ich nie tworzeniem) oraz kulturą słowa. Warto również wyznaczyć maksymalny czas, w którym przedstawiany będzie pojedynczy argument (dla porządku wypowiedzi), oraz to, że grupy przemawiają naprzemiennie.
- Wytypowane w zespołach osoby podejmują się zaprezentowania przygotowanych wspólnie argumentów. Warto zwrócić uwagę na to, by adw...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!