Dla kogo | Dla uczniów szkoły podstawowej |
Czas trwania | 45 minut |
Cele ogólne | Podczas lekcji kształtowane i wzbogacane są wśród uczniów postawy: • odczytywania i analizowania tekstu literackiego, • formułowania własnych sądów dotyczących bohaterów literackich i motywów ich postępowania, • uzasadniania własnej opinii w odniesieniu do tekstu lektury, • przekładania języka postaci literalnego na język współczesnych nastolatków |
Cele operacyjne | Uczeń/uczennica na lekcji: • wyszukuje zwroty i sformułowania mogące scharakteryzować wskazaną postać, • dokonuje przekładu języka tekstu literackiego na współczesną polszczyznę (dostosowując przekaz do sytuacji), • formułuje sądy, które potrafi uzasadnić. Uczeń/uczennica po lekcji potrafi: • dokonać analizy i interpretacji zachowania wskazanego bohatera, • wskazać cechy kluczowe dla wybranej postaci oraz przedstawić wybrane zwroty, którymi wskazany bohater się posługuje. Uczeń/uczennica w czasie lekcji: • rozumie wartość dokonywanych przekładów językowych, • opracowuje dialogi pomiędzy wskazanymi postaciami, wplatając słownictwo młodzieżowe, • dokonuje konstruktywnej oceny pracy nie tylko swojej, ale również swoich kolegów i koleżanek z klasy |
Metody i techniki dydaktyczne | • burza mózgów, • elementy dramy, • feedback (elementy oceniania kształtującego) |
Formy pracy | • indywidualna, • w parach, • grupowa |
Środki i pomoce dydaktyczne | • fragmenty wybranych lektur obowiązkowych, • ankieta: moja aktywność na zajęciach |
Przebieg zajęć
Faza wstępna
POLECAMY
- Uczniowie, w ramach burzy mózgów, przypominają, jakie lektury obowiązkowe były omawiane w szkole podstawowej (ze szczególnym uwzględnieniem tekstów przywoływanych w klasach VII–VIII).
- Tytuły (wraz z autorami) oraz postaci są zapisywane na tablicy w formie mapy myśli lub „słoneczka”, tak aby łatwo można było dotrzeć do najważniejszych informacji potrzebnych w dalszychkrokach.
- Klasa zostaje podzielona na zespoły. Zadaniem każdej z grup będzie przygotowanie i odegranie krótkiego dialogu pomiędzy postaciami lektury, która przypadnie im w drodze losowania.
Ważne jest, by grupy nie dzieliły się między sobą przydzielonymi/wylosowanymi tytułami. Odgadnięcie będzie stanowiło dodatkowe zadanie dla pozostałych.
Faza realizacyjna
- Uczniowie, w parach lub grupach, opracowują dialog pomiędzy bohaterami wylosowanej lektury obowiązkowej. W swojej pracy mogą się wspomagać, sięgając po tekst utworu. Ważne jest również, by dostosowali wypowiedzi postaci zarówno do ich charakterów, jak i ustalonych kryteriów.
- Po upływie określonego czasu następuje prezentacja poszczególnych konwersacji. Zadaniem pozostałych uczniów jest ustalenie, którzy bohaterowie ze sobą rozmawiają.
Ważne, aby zarówno zespół, jak i odgadujący potrafili uzasadnić swoje...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!