Konspekt lekcji do filmu Szkoła Babel (reż. Julie Bertuccelli)

Film
Temat zajęć  „Każda cywilizacja ma własną wieżę Babel” (George Steiner). 
Na przekór odmiennościom
Zagadnienia edukacyjne
  • Wieża Babel – motyw literacki, artystyczny, filmowy,
  • Filmowe obrazy spotkań między kulturami,
  • Przeszkody w dialogu i problemy komunikacyjne – skąd się biorą i jak je rozwiązywać?,
  • Niełatwa sztuka otwartości w kontakcie z Innym,
  • Adaptacja, alienacja, akceptacja – jednostka w relacjach społecznych,
  • Odmienność języków – geneza, różnice i podobieństwa, ograniczenia i możliwości
Czas realizacji Dwie godziny lekcyjne
Grupa wiekowa  Uczniowie klas VII–VIII szkoły podstawowej, uczniowie szkoły ponadpodstawowej
Cele operacyjne Uczeń/uczennica:
  • trafnie określa trudności w kontaktach między ludźmi i rozpoznaje ich przyczyny,
  • interpretuje zachowania bohaterów filmu dokumentalnego,
  • potrafi umieścić obejrzany film w szerszym kontekście kulturowym,
  • określa emocje przeżywane w trakcie projekcji filmowej
Formy i metody pracy Omówienie, dyskusja, heureza, burza mózgów


Przebieg zajęć

  1. Wstęp – rozpoznanie sytuacji bohaterów (10 min)
    Nauczyciel prosi uczniów, by wymienili kraje, z których pochodzą uczniowie klasy przygotowawczej portretowanej w filmie Szkoła Babel (m.in. Egipt, Mauretania, Białoruś, Wenezuela, Senegal, Chile, Chiny, Rumunia, Serbia, Maroko, Irlandia Północna, Polska). Wskazując na ogromne zróżnicowanie tych państw, pyta następnie o to, co łączy bohaterów jako młodych imigrantów przybyłych do Francji. W odpowiedziach powinny pojawić się przede wszystkim następujące problemy: 
  • Rozbite i niepełn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI