Kod językowy. Scenariusz konkursu z języka polskiego

Polski w praktyce

Chociaż my, poloniści, chcielibyśmy ocalić jak najwięcej z naszego słownika języka polskiego i bronimy się przed inwazją zjawisk, które kryją się pod zgoła eufemistycznym wyrażeniem „tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny”, musimy wychodzić naprzeciw wielu nowinkom, by w ten sposób zachęcić młodzież do refleksji nad kulturą języka polskiego. Ta myśl przyświecała mi w trakcie organizacji konkursu dla uczniów klas VII i VIII. Można go przygotować z okazji Dnia Języka Ojczystego, ale również z innej wybranej okazji.

POLECAMY

Regulamin i instrukcja

Na około dwa tygodnie przed konkursem w dzienniku czy mediach szkolnych zostaje zamieszczony regulamin konkursu. Nawiasy kwadratowe oznaczają konieczność wypełnienia dokumentu odpowiednimi danymi w przypadku adaptacji regulaminu na własne potrzeby. Zamieszczoną pod regulaminem instrukcję należy odczytać uczniom podczas powitania.
 

REGULAMIN

  1. Wychowawcy zgłaszają do konkursu 2-osobowe reprezentacje z klas VII, VIII do dnia [data].
  2. Konkurs związany jest z językiem ojczystym.
  3. Konkurs odbędzie się [data] od godz. 8.50. Miejsce rozpoczęcia: przy sali nr [nr sali szkolnej].
  4. Celem konkursu jest rozbudzanie zainteresowania językiem polskim.
  5. Przebieg konkursu:
    a. 8.00–8.50 – przygotowanie materiałów przez organizatora;
    b. 8.50–9.35 – konkurs „Kod językowy” (o liczbie przyznanych punktów decyduje czas dotarcia na metę z odpowiednio wykonanym zadaniem);
    c. 9.40–10.25 – przygotowywanie się do kolejnego etapu oraz przyznawanie punktów przez organizatora;
    d. 10.35–11.00 – odpowiadanie na pytania do tekstu ukrytego pod wypełnionym kodem (Kahoot). Miejsce: sala nr [nr sali szkolnej] (o liczbie przyznanych punktów w tym etapie zadecyduje wynik w quizie);
    ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy