Storytelling– definicje
Dlaczego? Dlatego, że storytelling wywodzi się głównie z literaturoznawstwa, czyli uniwersyteckiej nauki zorientowanej na rozumienie opowieści.
Ale od początku. Czym jest storytelling? Czym jest wiedza, której tajniki chcą poznać przedstawiciele tak różnych branż, jak turystyka, edukacja, marketing, religia, zarządzanie, dziennikarstwo, telewizja?
Oto kilka definicji. Storytelling to praktyczna wiedza o technikach angażowania uwagi za pomocą narzędzi służących do konstruowania historii. Inaczej: to sztuka projektowania doświadczeń przy użyciu narracji. Jeszcze inaczej: to świadome i celowe stymulowanie emocji za sprawą opowieści.
Dlaczego storytelling jest tak ważny? Otóż dlatego, że żyjemy w kulturze atencjonalizmu, w której najważniejszym towarem jest uwaga, a dzisiaj uwagę zdobywa się poprzez odpowiednio skonstruowane opowieści czy mikropowieści. Przypomnę, że według McLuhana, wybitnego teoretyka mediów i zarazem frapującego historyka, „sztuka polega na zastawianiu pułapek na naszą uwagę”. Storytelling podpowiada więc, jak zastawiać pułapki na uwagę publiczności. Świetnym przykładem są tacy producenci seriali, jak Netflix czy HBO. W świe...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Polonistyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!