Jak opowiadać wciągające historie?

Podstawy storytellingu

Polski w praktyce

Część 1. Zarządzanie emocjami

Długo zastanawiam się, jak zacząć. W końcu wpisuję to słowo do przeglądarki.
Liczba wyników robi wrażenie. Około 154 mln. To chyba wystarczający dowód, że „storytelling” w przekonaniu bardzo wielu ludzi jest czymś niezwykle ważnym.
Według mnie to dobra informacja dla polonistów. Bardzo dobra.

Storytelling– definicje


Dlaczego? Dlatego, że storytelling wywodzi się głównie z literaturoznawstwa, czyli uniwersyteckiej nauki zorientowanej na rozumienie opowieści.

Ale od początku. Czym jest storytelling? Czym jest wiedza, której tajniki chcą poznać przedstawiciele tak różnych branż, jak turystyka, edukacja, marketing, religia, zarządzanie, dziennikarstwo, telewizja?

Oto kilka definicji. Storytelling to praktyczna wiedza o technikach angażowania uwagi za pomocą narzędzi służących do konstruowania historii. Inaczej: to sztuka projektowania doświadczeń przy użyciu narracji. Jeszcze inaczej: to świadome i celowe stymulowanie emocji za sprawą opowieści.

Dlaczego storytelling jest tak ważny? Otóż dlatego, że żyjemy w kulturze atencjonalizmu, w której najważniejszym towarem jest uwaga, a dzisiaj uwagę zdobywa się poprzez odpowiednio skonstruowane opowieści czy mikropowieści. Przypomnę, że według McLuhana, wybitnego teoretyka mediów i zarazem frapującego historyka, „sztuka polega na zastawianiu pułapek na naszą uwagę”. Storytelling podpowiada więc, jak zastawiać pułapki na uwagę publiczności. Świetnym przykładem są tacy producenci seriali, jak Netflix czy HBO. W świe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy