Gdy życie rodzinne mieści się na skrawkach papieru. Propozycja zagadnień i materiałów do pracy na lekcjach języka polskiego w klasach VI–VIII z tekstem Alice Kuipers Życie na drzwiach lodówki

Polski w praktyce

Mimo częstych zmian i modyfikacji w obrębie kanonu lektur omawianych w klasach VI–VIII szkoły podstawowej wciąż jest niewiele tekstów, które odwołują się do czasów współczesnych i problemów, jakie im towarzyszą. Naprzeciw może wyjść zapis z podstawy programowej dotyczący lektur uzupełniających, który daje możliwość doboru książki przez nauczyciela. Doskonałym przykładem lektury nadobowiązkowej jest powieść w notatkach Alice Kuipers Życie na drzwiach lodówki. Oferuje ona nie tylko nieobcą wielu uczniom treść, lecz także nieszablonową, nowatorską formę, która z całą pewnością zachęca do jej przeczytania.

Krok pierwszy 

Po zapoznaniu się uczniów z lekturą nieodzownym elementem pracy z nią jest omówienie świata przedstawionego, fabuły i problematyki, jaką porusza. W tym przypadku warto skupić się na bohaterkach pierwszoplanowych – Claire i jej matce – gdyż to one i ich notatki tworzą całą powieść, a tym samym otwierają przed czytelnikiem swoje osobowości i emocje. Pozostałe postacie, o których jest mowa w lekturze, nie odgrywają w fabule znaczącej roli.

POLECAMY

Następnie przechodzimy do określenia czasu akcji, co w przypadku tej książki okazuje się niezwykle łatwym zadaniem, gdyż określają go same tytuły rozdziałów. Jest on jednak bardzo istotny, ponieważ na podkreślenie zasługuje wskazanie tempa tragicznych w skutkach wydarzeń, jakie mają miejsce w lekturze. 

W związku z tym, że główne bohaterki – nastoletnia córka i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Polonistyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy