42 lipiec/sierpień 2024 Akademia rozwoju nauczyciela zazwyczaj staje się szybki i płytki. Stan relaksu cechuje się oddychaniem regularnym, wolnym i głębokim. Teraz spróbujmy sprawdzić w praktyce, czy potrafimy właściwie korzystać z tej techniki. Zapraszam was do wykonania ćwiczenia”. Ćwiczenie2: Stań lub usiądź prosto i spróbuj oderwać się w myślach od stresującej sytuacji i tego, co dzieje się wokół ciebie. Weź wolny, głęboki wdech, licząc do trzech. Licząc do trzech, wstrzymaj oddech. Wydychaj głęboko, licząc do trzech. Zrób przerwę, licząc do trzech. Powtórz wszystkie czynności trzykrotnie. Powróć do swoich zajęć. Inne techniki relaksacyjne – ćwiczenie praktyczne Nauczyciel zachęca uczniów do wykonania kolejnego ćwiczenia: „Teraz zapraszam was do zaangażowania się w kolejną technikę relaksacyjną – WYOBRAŻONE MIEJSCE RELAKSU. Wykonujcie po kolei wszystko to, co będę do was mówić”. Technika relaksacyjna – Wyobrażone miejsce relaksu3: Wybierz wygodną pozycję siedzącą lub półleżącą. Zamknij oczy i pomyśl o znanym ci miejscu, które jest twoim zdaniem idealne do fizycznego i umysłowego odprężenia. Powinno to być miejsce spokojne, takie jak brzeg morza, góry lub własny ogródek. Jeśli trudno ci przywołać z pamięci takie idealne miejsce, spróbuj je stworzyć w wyobraźni. Wyobraź sobie, że znajdujesz się w tym idealnym do odpoczynku miejscu. Widzisz różnorodne kolory, słyszysz odgłosy, czujesz zapachy. Odpręż się i ciesz się z tego, czego doświadczasz. Odczuwaj spokój i wyciszenie, wyobraź sobie, że ciało i umysł ulegają odnowie i odświeżeniu. Po upływie 5–10 minut powoli otwórz oczy i przeciągnij się. Pomyśl sobie, że w każdej chwili możesz natych- miast powrócić do tego miejsca, aby zaznać spokoju i wyciszyć się. Wskazówka: Ćwiczenie zostało zaprezentowane w oryginale. W zależności od potrzeb danej grupy można wprowadzić dodatkowe komentarze lub modyfikacje, aby ułatwić uczniom jego wykonanie. Po zakończeniu ćwiczeń warto zadać uczniom pytania uzupełniające, m.in. jak się czują, czy podobały im się ćwiczenia itp. Dlaczego warto stosować techniki relaksacyjne? – praca w grupach Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy (trzy-, czteroosobowe) i każdej grupie rozdaje białą kartkę. Zadaniem grup jest wypisanie jak najwięcej korzyści płynących z relaksacji. Po upływie określonego czasu każda grupa prezentuje efekty swojej pracy. Wskazówka: Wśród odpowiedzi uczniów mogą się znaleźć następujące stwierdzenia: Relaksacja jest doskonałym sposobem niwelowania skutków stresu. Przyczynia się do obniżenia napięcia psychicznego i fizycznego. Poprawia ogólne samopoczucie. Pozwala na wgląd w swoje życie wewnętrzne. Pomaga panować nad emocjami. Umożliwia właściwe i adekwatne do danej sytuacji reakcje. Redukuje lęki i agresję. Pozwala poskromić nadmiar energii i wykorzystać ją we właściwy sposób. Wycisza i uspokaja. Pozwala się odprężyć i odpocząć. Poprawia zdolność koncentracji. Rozwija wyobraźnię. Podsumowanie i zakończenie zajęć Nauczyciel kończy zajęcia, mówiąc: „Dziękuję wam za aktywny udział w zajęciach, a przede wszystkim za wasze zaangażowanie w wykonywanie poszczególnych ćwiczeń. Pamiętajcie, że warto wykorzystać relaksację jako element dbania o siebie i swoje zdrowie psychiczne, nie tylko w sytuacji, kiedy coś się dzieje, lecz także na co dzień. Nie zapominajcie o świadomym oddechu, który – jak się okazuje – jest najprostszą, a jednocześnie jedną z najskuteczniejszych technik relaksacyjnych. Mam nadzieję, że dzisiejsze zajęcia zachęciły was do samodzielnego zgłębienia wiedzy na temat profesjonalnych technik relaksacyjnych, chęci ich przetestowania oraz wybrania tych najbardziej odpowiednich dla siebie”. n Ewelina Polak-Janik Pedagog, terapeuta pedagogiczny, autorka strony poświęconej tematyce psychologiczno-pedagogicznej Pedagogonline.pl, na której szerzy wiedzę z zakresu edukacji oraz udostępnia autorskie materiały do pracy z dziećmi i młodzieżą. Od dziesięciu lat pracuje z dziećmi na różnych etapach edukacyjnych. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w przedszkolu, szkole podstawowej, placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz pracując indywidualnie z dziećmi i młodzieżą. Przypisy dostępne w redakcji czasopisma.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==