41 www.czasopismopolonistyka.pl Przebieg zajęć Wprowadzenie w temat zajęć – ćwiczenie: skojarzenia Nauczyciel wita się z uczniami, a następnie wprowadza uczniów w ćwiczenie na rozgrzewkę: „Dzień dobry wszystkim, dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od ćwiczenia na skojarzenia. Zastanówcie się, z czym kojarzy się wam słowo relaks?”. Nauczyciel drukowanymi literami zapisuje słowo RELAKS na tablicy, a następnie dopisuje kolejne skojarzenia uczniów. Wskazówka: Na tablicy powinny znaleźć się następujące skojarzenia: odpoczynek, odprężenie, rozluźnienie, zwolnienie, uspokojenie, wypoczynek, wyciszenie, wytchnienie. Co to jest relaks i relaksacja? – definicja pojęć Nauczyciel podaje uczniom definicję pojęć „relaks” oraz „relaksacja”, a także wskazuje na różnicę między nimi: „Relaks i relaksacja to słowa, które są powszechnie używane w polskim słowniku. Zostały zapożyczone z języka angielskiego, gdzie relax oznacza odprężyć, zwolnić, rozluźnić, osłabić, a relaxation – odprężenie, rozluźnienie, zwolnienie, czyli spowodowanie lub ułatwienie stanu rozluźnienia, uspokojenia, osłabienia i zwolnienia1. Musimy jednak zwrócić uwagę, że pojęcia relaks i relaksacja często używane są zamiennie, a jest między nimi pewna różnica. Relaks oznacza bowiem stan odprężenia fizycznego i psychicznego, a relaksacja jest procesem służącym osiąganiu tego stanu”. Ćwiczenia i techniki relaksacyjne Nauczyciel zwraca się do uczniów: „Relaksacja jest procesem, w którym organizm dąży do ogólnego stanu odprężenia i zapewnienia sobie dobrego samopoczucia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Jest wiele prostych, ale i profesjonalnych technik relaksacyjnych. Należą do nich m.in.:  techniki oddechowe,  trening autogenny Schultza,  relaksacja Jacobsona, czyli progresywna relaksacja mięśni,  wizualizacje,  mindfulness – trening uważności,  muzyka relaksacyjna,  kolorowanki, np. mandale,  książki, w tym bajki relaksacyjne,  spacery,  sport,  czas spędzany ze zwierzętami,  hobby. Dużo możliwości pozwala na wybranie czegoś odpowiedniego dla siebie (warto wziąć pod uwagę swój wiek). Dobrze jest znać różne sposoby na relaks, jednak pamiętajcie, że nie musicie od razu korzystać z profesjonalnych technik relaksacyjnych. Często proste metody przynoszą bardzo dobre rezultaty. Zachęcam was teraz do chwili refleksji nad własnymi sposobami relaksacji. Co pozwala się wam zrelaksować? W jaki sposób najlepiej odpoczywacie?”. Oddychanie – ćwiczenie praktyczne Nauczyciel mówi: „Oddychanie to najprostsza, a zarazem najskuteczniejsza technika relaksacyjna, którą można zastosować w różnych warunkach i przynosi szybkie rezultaty. Doskonale radzi sobie ze stresem, ponieważ oddziałuje na cały organizm. Na co dzień nie skupiamy się na oddychaniu, dlatego też rzadko zdajemy sobie sprawę, że w sytuacji stresu lub strachu nasz oddech Akademia rozwoju nauczyciela Relaksacja, czyli jak efektywnie radzić sobie ze stresem i skutecznie odpoczywać Temat lekcji Relaksacja, czyli jak efektywnie radzić sobie ze stresem i skutecznie odpoczywać Grupa wiekowa Uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej Czas realizacji 45 minut Cele • wprowadzenie uczniów w pojęcie relaksu i relaksacji • zapoznanie uczniów z technikami relaksacyjnymi • umiejętność wskazania własnych sposobów relaksacji • wykonanie ćwiczeń relaksacyjnych • uświadomienie uczniom, dlaczego warto stosować relaksację Materiały • tablica, kreda/pisak • ołówki/długopisy • białe kartki A4 Ewelina Polak-Janik

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==