41 www.czasopismopolonistyka.pl Przebieg zajęć Wprowadzenie w temat zajęć – ćwiczenie: skojarzenia Nauczyciel wita się z uczniami, a następnie wprowadza uczniów w ćwiczenie na rozgrzewkę: „Dzień dobry wszystkim, dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od ćwiczenia na skojarzenia. Zastanówcie się, z czym kojarzy się wam słowo relaks?”. Nauczyciel drukowanymi literami zapisuje słowo RELAKS na tablicy, a następnie dopisuje kolejne skojarzenia uczniów. Wskazówka: Na tablicy powinny znaleźć się następujące skojarzenia: odpoczynek, odprężenie, rozluźnienie, zwolnienie, uspokojenie, wypoczynek, wyciszenie, wytchnienie. Co to jest relaks i relaksacja? – definicja pojęć Nauczyciel podaje uczniom definicję pojęć „relaks” oraz „relaksacja”, a także wskazuje na różnicę między nimi: „Relaks i relaksacja to słowa, które są powszechnie używane w polskim słowniku. Zostały zapożyczone z języka angielskiego, gdzie relax oznacza odprężyć, zwolnić, rozluźnić, osłabić, a relaxation – odprężenie, rozluźnienie, zwolnienie, czyli spowodowanie lub ułatwienie stanu rozluźnienia, uspokojenia, osłabienia i zwolnienia1. Musimy jednak zwrócić uwagę, że pojęcia relaks i relaksacja często używane są zamiennie, a jest między nimi pewna różnica. Relaks oznacza bowiem stan odprężenia fizycznego i psychicznego, a relaksacja jest procesem służącym osiąganiu tego stanu”. Ćwiczenia i techniki relaksacyjne Nauczyciel zwraca się do uczniów: „Relaksacja jest procesem, w którym organizm dąży do ogólnego stanu odprężenia i zapewnienia sobie dobrego samopoczucia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Jest wiele prostych, ale i profesjonalnych technik relaksacyjnych. Należą do nich m.in.: techniki oddechowe, trening autogenny Schultza, relaksacja Jacobsona, czyli progresywna relaksacja mięśni, wizualizacje, mindfulness – trening uważności, muzyka relaksacyjna, kolorowanki, np. mandale, książki, w tym bajki relaksacyjne, spacery, sport, czas spędzany ze zwierzętami, hobby. Dużo możliwości pozwala na wybranie czegoś odpowiedniego dla siebie (warto wziąć pod uwagę swój wiek). Dobrze jest znać różne sposoby na relaks, jednak pamiętajcie, że nie musicie od razu korzystać z profesjonalnych technik relaksacyjnych. Często proste metody przynoszą bardzo dobre rezultaty. Zachęcam was teraz do chwili refleksji nad własnymi sposobami relaksacji. Co pozwala się wam zrelaksować? W jaki sposób najlepiej odpoczywacie?”. Oddychanie – ćwiczenie praktyczne Nauczyciel mówi: „Oddychanie to najprostsza, a zarazem najskuteczniejsza technika relaksacyjna, którą można zastosować w różnych warunkach i przynosi szybkie rezultaty. Doskonale radzi sobie ze stresem, ponieważ oddziałuje na cały organizm. Na co dzień nie skupiamy się na oddychaniu, dlatego też rzadko zdajemy sobie sprawę, że w sytuacji stresu lub strachu nasz oddech Akademia rozwoju nauczyciela Relaksacja, czyli jak efektywnie radzić sobie ze stresem i skutecznie odpoczywać Temat lekcji Relaksacja, czyli jak efektywnie radzić sobie ze stresem i skutecznie odpoczywać Grupa wiekowa Uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej Czas realizacji 45 minut Cele • wprowadzenie uczniów w pojęcie relaksu i relaksacji • zapoznanie uczniów z technikami relaksacyjnymi • umiejętność wskazania własnych sposobów relaksacji • wykonanie ćwiczeń relaksacyjnych • uświadomienie uczniom, dlaczego warto stosować relaksację Materiały • tablica, kreda/pisak • ołówki/długopisy • białe kartki A4 Ewelina Polak-Janik
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==