38 lipiec/sierpień 2024 Akademia rozwoju nauczyciela Jak dobrze wypocząć latem – Anna Bajus Wakacje niezaprzeczalnie stanowią jeden z ogromnych plusów bycia nauczycielem. Niezależnie od tego, jak bardzo kocha się pracę z ucz- niami, przerwa i wypoczynek są niezbędne, by prawidłowo funkcjonować i czerpać satysfakcję z pracy. Dla nauczyciela, który ciężko pracuje podczas roku szkolnego, regeneracja jest szczególnie istotna. W jaki sposób wypoczywać i ładować „baterie”, żeby we wrześniu wrócić w pełnej gotowości do zmierzenia się z kolejnymi wyzwaniami oraz z głową pełną nowych pomysłów? Ostatnie lata wystawiły na próbę zdolność nauczycieli do przystosowywania się do nowych warunków. Długofalowe skutki pandemii stały się teraz bardziej widoczne, przekładając się na więcej problemów pedagogicznych. Uczniowie borykający się z trudnościami natury psychologicznej stanowili (i nadal stanowią) ogromne wyzwanie wychowawcze dla nauczycieli. Konieczna była zdolność do udzielenia wsparcia psychologicznego, a także czujność, w jakiej sytuacji wymagana będzie pomoc specjalisty lub pokierowanie ucznia do poradni. Kolejnym ogromnym wyzwaniem było przyjęcie do szkół dzieci uchodźczych, co wymagało nie lada umiejętności w kwestiach organizacyjnych. W takiej sytuacji odpoczynek nie powinien być wyborem, lecz obowiązkiem. Przełączenie się z trybu „pracującego” na tryb „zrelaksowany” nie jest jednak takie proste – często to nie lada wyzwanie. Mózg zużywa około 20% energii całego ciała, co czyni go najbardziej wymagającym organem w organizmie człowieka. Właśnie dlatego czasem nawet praca intelektualna, jak prowadzenie zajęć, planowanie grafików czy sprawdzanie ankiet, może sprawiać, że pojawia się poczucie zmęczenia jak po intensywnym wysiłku fizycznym. Przeciążenie pracą oraz doświadczanie lęku uwydatniają problem, gdyż poziom hormonów stresu rośnie w takich sytuacjach. Te naturalne wbudowane systemy alarmowe pełnią ważną funkcję ochronną, ale uaktywnione przez długi czas mogą powodować zmiany strukturalne w mózgu i wpływać na funkcjonowanie wielu innych narządów. Adrenalina sprawia, że serce bije szybciej, a co za tym idzie – szybciej się męczymy. Kortyzol może zaburzać sen, pamięć i koncentrację, a także wpływać na zwiększony apetyt (np. na „zajadanie emocji”). Warto pamiętać, że odwrócenie tych niefortunnych skutków może zająć trochę czasu. Uświadomienie sobie, że kluczem do sukcesu będzie cierpliwość i akceptacja długości tego procesu, jest pierwszym i najważniejszym krokiem. Znajdź ukojenie na łonie natury Wyprawa na wieś, spacer po lesie lub kojący szum fal morskich – każde z tych rozwiązań będzie dobrą okazją do odnowienia swojej relacji z naturą. Jeśli nie ma możliwości wyjazdu poza miasto, można poszukać pobliskiego parku i tam spędzić czas. Podczas takiej formy odpoczynku warto zaangażować każdy ze zmysłów, by w pełni zregenerować siły. Świeże powietrze wzmocni także układ odpornościowy, co w przypadku pracy nauczyciela i jego stałego kontaktu z wieloma osobami jest niezbędne. Jednym z ciekawszych pomysłów na spędzanie wolnego czasu i regenerację mogą być prozdrowotne kąpiele wakacyjny przewodnik nie tylko dla pedagogów Mózg zużywa około 20% energii całego ciała, co czyni go najbardziej wymagającym organem w organizmie człowieka. Właśnie dlatego czasem nawet praca intelektualna, jak prowadzenie zajęć, planowanie grafików czy sprawdzanie ankiet, może sprawiać, że pojawia się poczucie zmęczenia jak po intensywnym wysiłku fizycznym.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==