34 lipiec/sierpień 2024 zdobywania wiedzy, oglądać z różnych perspektyw, w jakie role zespołowe wchodzą uczestnicy i jak rozwija się proces grupowy. Gdy pytam młodych ludzi, w jaki sposób lubią się uczyć, co sprawia, że czują flow w edukacji, za każdym razem mówią, że to, co buduje ich poczucie satysfakcji, to nauka przez praktykę, przez doświadczanie. Często jest to edukacja nieformalna lub ta, która wychodzi poza mury szkoły czy uczelni. Uczniowie i studenci tworzą niesamowite projekty edukacyjne, facylitowane przez ekspertów, nauczycieli, mentorów. Obserwuję też ich reakcje na możliwość samodzielnego przygotowania projektów i dostrzegam, jak bardzo ta forma odpowiada na ich potrzeby angażowania się w proces, współpracy, czerpania wiedzy z różnych, pozapodręcznikowych źródeł. Młodzi ludzie świetnie odnajdują się w Project Based Learning – w ramach warsztatów projektowych przygotowują własne strony internetowe, e-booki, kontaktują się z pracodawcami, rozmawiają z ekspertami z rynku pracy, nagrywają filmy i reklamy, budują scenariusze warsztatów teambuildingowych w niezwykle kreatywny sposób. Poprzez PBL otrzymują próbki pracy oraz mają okazję doświadczać siebie w działaniu z różnymi zespołami, w różnych rolach, co naturalnie zmusza do refleksji nad własnymi predyspozycjami i przyszłymi wyborami zawodowymi. Założenia Project Based Learning (PBL) Filozofia Project Based Learning polega na zespołowej realizacji określonych celów i można ją wykorzystywać zarówno w pracy nad projektami z przedmiotów ścisłych czy przyrodniczych, jak i nad zagadnieniami humanistycznymi czy związanymi z rozwijaniem kompetencji miękkich oraz na wspólnym tworzeniu pomysłów na produkty lub usługi (na takich przedmiotach jak np. biznes i zarządzanie czy doradztwo zawodowe). Wśród kluczowych założeń metody Project Based Learning są:  oddanie osobom uczącym się poczucia sprawczości i odpowiedzialności za proces;  zaangażowanie uczniów/studentów w proces powstawania projektu, od ustanowienia celu aż po etap prezentacji rezultatów;  nauczyciel czy wykładowca zmienia się w eksperta, konsultanta, facylitatora procesu, odchodząc od podawczego modelu nauczania ex cathedra;  odpowiedzialność za projekt spoczywa w dużej mierze na zespole projektowym, który jest facylitowany przez nauczyciela i/lub zewnętrznego eksperta;  osoby zaangażowane w pracę projektową z założenia mogą pracować w różnych przestrzeniach, także pozaszkolnych, jeśli wymaga tego proces projektowy;  osoby zaangażowane w pracę projektową podsumowują swoje sukcesy i wyzwania, a także dostają bieżący i końcowy feedback od nauczycieli, mentorów, rówieśników. Wśród korzyści płynących z wykorzystania w procesie edukacyjnym podejścia Project Based Learning warto wymienić:  naukę współpracy w zróżnicowanych zespołach pro- jektowych;  namacalny efekt, który towarzyszy realizacji celu projektowego (może być on realizowany w postaci warsztatu, spotkania, eventu, filmu, książki, podcastu czy powstania prototypu produktu/usługi w projektach biznesowych);  budowanie poczucia sprawczości;  wzmacnianie proaktywności – każdy z uczestników procesu ma swoje pole odpowiedzialności i przypisane do siebie zadania;  budowanie poczucia współodpowiedzialności za efekt końcowy procesu projektowego;  rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w zespole;  refleksję nad własną rolą w zespole, nad tym, w jakich zadaniach odnajduję się najlepiej;  budowanie umiejętności przewodzenia zespołom projektowym, sprawdzanie się w rolach liderskich/ menedżerskich, związanych z delegowaniem zadań. Wyzwania w pracy projektowej Project Based Learning w praktyce nie jest wolny od wyzwań, które swoją specyfiką przypominają typowe wyzwania grup projektowych w organizacjach. W grupie projektowej pojawiają się konflikty, a jej członkowie naturalnie przechodzą przez wszystkie fazy procesu grupowego, który wymaga odpowiedzialnej facylitacji ze strony trenera-nauczyciela. Etapy procesu grupowego, które można dostrzec w przebiegu pracy projektowej, to:  faza formingu – czas zawiązywania się grupy projektowej, wzajemnego badania siebie, swoich oczekiwań, potrzeb, wstępny podział ról w zespole, wyłanianie się lidera lub liderów;  faza stormingu – „faza gorąca”, związana z walką o wpływy w grupie, konfliktami dotyczącymi ról w zespole, podziału obowiązków. Faza ta może mieć charakter jawnej konfrontacji, ostrej wymiany poglądów lub też charakter ukryty; Akademia rozwoju nauczyciela

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==