32 lipiec/sierpień 2024 1) naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille’a lub innych alternatywnych metod komunikacji – w przypadku ucznia niewidomego; 2) naukę języka migowego lub innych sposobów komunikowania się, w szczególności wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) – w przypadku ucznia niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem; 3) zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne – w przypadku ucznia w spektrum autyzmu, oraz inne zajęcia o charakterze usprawniającym, terapeutycznym czy korekcyjnym usprawniające zaburzone funkcje. Najistotniejszy, a często pomijany w naszej pracy nad indywidualnym programem edukacyjno-terapeutycznym, jest zapis na poziomie rozporządzenia mówiący o tym, iż program ten opracowuje ZESPÓŁ, który tworzą nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem. Zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną. Wielospecjalistyczne oceny uwzględniają w szcze- gólności:  indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia,  w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów lub pomocy na- uczyciela,  przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, zgodnie ze wskazaniem zawartym w programie, także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego – wspólnie z grupą, oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia. Zespół ma obowiązek spotkać się minimum dwa razy w ciągu roku szkolnego. I tu znowu podsunę pod rozwagę pomysł, aby drugie spotkanie odbywało się po feriach zimowych, kiedy nauczyciele mają mniej pracy związanej ze sprawozdawczością. Po feriach jest też możliwość zaobserwowania, jak funkcjonuje uczeń po dłuższej przerwie w zajęciach szkolnych. Można też przekazać dyrektorowi potrzeby, zalecenia do dalszej pracy, które on uwzględni w tworzonym na przełomie marca i kwietnia projekcie arkusza organizacyjnego na nowy rok szkolny. Pracę zespołu koordynuje wychowawca oddziału albo nauczyciel lub specjalista prowadzący zajęcia z uczniem, wyznaczony przez dyrektora. Najczęściej jest to nauczyciel współorganizujący proces edukacyjny. Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen. Rodzice ucznia otrzymują kopię:  wielospecjalistycznych ocen,  programu. Należy pamiętać też o tym, iż w trakcie spotkań zespołu poruszane są dane wrażliwe o uczniu. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania poruszanych na spotkaniu spraw, które mogą naruszać dobra osobiste ucznia, jego rodziców, nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, a także innych osób uczestniczących w spotkaniu zespołu. Akty prawne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i mło- dzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1280 z późn. zm.). n Aneta Szostak-Sulewska Założycielka i właścicielka Kapelusza z Kwiatami – jednej z najbardziej rozpoznawalnych firm szkoleniowych dla nauczycieli w Polsce. Ekspertka w zakresie awansu zawodowego nauczycieli. Pomysłodawczyni i prowadząca #awansTv, w ramach którego przybliża nauczycielom tematy związane z awansem zawodowym oraz dobrymi praktykami w pracy nauczyciela. Akademia rozwoju nauczyciela Aktualne akty prawne znajdują się tutaj:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==