31 www.czasopismopolonistyka.pl Akademia rozwoju nauczyciela Opracowywanie IPET W przypadku uczniów niepełnosprawnych, np. z niepełnosprawnościami sprzężonymi, gdzie jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność ruchowa, trzeba w IPET określić również rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia, w tym w zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształcenie. Jeśli uczeń porusza się na wózku, a placówka nie dysponuje windą, to wszystkie zajęcia edukacyjne, w których bierze udział uczeń, powinny być zaplanowane na parterze, w klasie najbardziej dostosowanej do potrzeb ucznia. Nauczyciele wówczas przychodzą do wyznaczonej klasy i w niej prowadzą poszczególne zajęcia. Na podstawie wskazań z orzeczenia lub na podstawie potrzeb wynikających z WOPFU można również zdecydować o realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego czy zajęć edukacyjnych indywidualnie lub w grupie. Wymiar godzin zajęć oraz wskazanie zajęć edukacyjnych określa zespół nauczycieli i specjalistów dokonujących wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz opracowujących IPET. Dyrektor uwzględnia te godziny w arkuszu organizacyjnym. Zajęcia te realizowane są indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny powinien także określać zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia, w tym – w zależności od potrzeb – na komunikowanie się ucznia z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu przedszkolnym, w tym w przypadku:  ucznia niepełnosprawnego – działania o charakte- rze rewalidacyjnym,  ucznia niedostosowanego społecznie – działania o charakterze resocjalizacyjnym,  ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecz- nym – działania o charakterze socjoterapeutycznym. Zajęcia rewalidacyjne mogą być realizowane indywidualnie lub grupowo, w zależności od zaleceń z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W placówce ogólnodostępnej czy integracyjnej są to minimum 2 godziny dla ucznia. W placówkach specjalnych czy oddziałach specjalnych – 12 godzin tygodniowo na oddział. W ramach zajęć rewalidacyjnych w IPET należy uwzględnić w szczególności rozwijanie umiejętności komunikacyjnych przez: Tab. 1. Rodzaj zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach określonych w rozporządzeniu Rodzaj zajęć i ich odbiorcy Liczba uczestników Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8 Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8 Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5 Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4 Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu, szkole lub placówce oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola, szkoły lub placówki Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==