30 lipiec/sierpień 2024 Akademia rozwoju nauczyciela Specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno- -pedagogicznej powinni wspierać nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia. Wszyscy nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną zobowiązani są dokonać oceny efektywności udzielonej pomocy i na tej podstawie sformułować wnioski do dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Kolejną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zindywidualizowana ścieżka kształcenia lub zindywidualizowana ścieżka rocznego przygotowania przedszkolnego, która organizowana jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym. Dzieci te wymagają dostosowa- nia organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Objęcie dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika potrzeba objęcia dziecka/ucznia tą formą pomocy. Opinia ta wskazuje:  zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego lub zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym;  działania, jakie powinny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola. Okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką nie może być dłuższy niż rok szkolny. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół specjalistów pracujących z uczniem zobowiązany jest w terminie 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, po wcześniejszym dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną. Rola współpracy z rodzicem Ważne jest przeprowadzenie wywiadu z rodzicami. Rodzice czy dziadkowie posiadają ogromną wiedzę na temat możliwości i trudności dziecka. Należy pamiętać o zachowaniu delikatności w tej współpracy. Warto opracować kwestionariusz, pytać o sprawy ważne dla stworzenia dokumentacji. Warto wyznaczyć jedną, maksymalnie dwie osoby, które będą współpracowały szerzej z rodzicem na początku wspólnej drogi edukacyjnej. Bardzo ważne są także wszelkie wskazówki do pracy wynikające z orzeczenia czy opinii. Niemniej istotne jest, by sprawdzić, kiedy dane orzeczenie zostało wydane i mieć na uwadze fakt, że jeśli jest to dokument sprzed roku czy dwóch lat, to w wielu sytuacjach mógł w rozwoju dziecka nastąpić regres lub progres. Warto o tym pamiętać, wspierając się obserwacją pedagogiczną. Po zebraniu wszelkich potrzebnych informacji opracowujemy cele naszej wspólnej pracy z uczniem. W przypadku opinii czy orzeczenia innego niż dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym czy znacznym (ta grupa uczniów na poziomie podstawy ma już dostosowany program do swoich możliwości) dostosowujemy program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do potrzeb i możliwości rozwojowych i edukacyjnych dziecka. Ważne są także działania wspierające rodziców ucznia i one także powinny być wskazane w dokumencie. W zależności od potrzeb, placówka ma prawo sięgać po wsparcie poradni psychologiczno-pedagogicznej, poradni specjalistycznych, placówek doskonalenia nauczycieli, organizacji pozarządowych i innych działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. Należy wówczas w IPET określić zakres współdziałania z ww. instytucjami czy organizacjami. Bardzo ważne są także wszelkie wskazówki do pracy wynikające z orzeczenia czy opinii. Niemniej istotne jest, by sprawdzić, kiedy dane orzeczenie zostało wydane i mieć na uwadze fakt, że jeśli jest to dokument sprzed roku czy dwóch lat, to w wielu sytuacjach mógł w rozwoju dziecka nastąpić regres lub progres.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==