27 www.czasopismopolonistyka.pl Akademia rozwoju nauczyciela Czy kalosze założone w deszczowy dzień, gdy widzimy kałuże za oknem, to przejaw kreatywności? Pragmatyzmu – na pewno, ale nie jest to zbyt kreatywne podejście do tematu kałuż i deszczu. A kalosz użyty w spartańskich warunkach do wbicia gwoździ i zbudowania szałasu? Oczywiście, jest to NOWE podejście do kaloszy, a i WAR- TOŚCIOWOŚCI tego rozwiązania trudno zaprzeczyć. Oczywiście można mieć wątpliwości co do rezultatu. Kalosz mógłby być ze słabej gumy, a gwóźdź dużych rozmiarów. Jednak zakładając optymistycznie, że kalosz był z najwyższej półki, a gwóźdź bardzo mały – mamy jakąś szansę na sukces. Wskazówka czwarta: W poszukiwaniu kreatywnych rozwiązań i zastosowań nie chodzi o to, by każdy pomysł był idealny. To jedno wyjątkowe połączenie – które zapewni sukces, zmieni świat lub rozwiąże problemy – powstanie wtedy, gdy „wyrzucisz” te mało i średnio kreatywne, kiedy zacznie być trudno. W myśl rozwojowego podejścia – im trudniej dla mózgu, tym łatwiej. Pogadanka o kreatywności ma trzy podstawowe cele: Uczeń wie, co jest kreatywne, a co nie, i umie to uar- gumentować. Uczeń wie, że kreatywne myślenie czasami jest trudne, bo wymaga wysiłku. Uczeń wie, że ma możliwość rozwijania mózgu przez ćwiczenia zwiększające kreatywność (postawa roz- wojowa). Neurofitness – zadanie drugie: Żyrafa (10–15 minut) Polecenie: Wymyśl jak najwięcej (cel: dwadzieścia) sposobów na to, żeby pogłaskać żyrafę po głowie. Przebieg: Przez trzy minuty dzieci wypisują (w klasach młodszych wymieniają na głos) jak najwięcej sposobów takiego działania. Przy czym NOWY oznacza tu taki, którego nikt nie ma, a WARTOŚCIOWY – taki, który pozwala osiągnąć cel (pogłaskanie żyrafy po głowie). Wskazówka piąta: Wykonując to ćwiczenie, szybko zauważycie, że pierwsze pomysły przyjdą do głowy szybko (drabina, balon, szczudła, dostawiane schody, wspinanie się na drzewo itp.). Prawdziwa kreatywność zaczyna się wtedy, gdy wszystkie „pomysły, które mają wszyscy” zostaną wypisane lub wypowiedziane i trzeba naprawdę się wysilić, żeby spojrzeć na problem inaczej. Ale to dzięki temu wysiłkowi usłyszałam tak kreatywne pomysły moich uczniów jak: przyprowadzić króla dżungli, żeby mu się pokłoniła, wykopać dołki po jej nogami, pójść do sklepu z zabawkami i pogłaskać maskotkę żyrafy, włączyć nagranie modlitwy Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata (to fragment modlitwy, przy której klęczy się w kościele; może nie zadziałać, ale jest też wiara i nadzieja). Podsumowanie: Po upływie wyznaczonego czasu każdy uczeń liczy, ile ma sposobów i może podzielić się tą liczbą z resztą klasy. Warto, by uczniowie ją zapisali i mogli obserwować przyrost swojej kreatywności z zajęć na zajęcia. Zachęcamy jedną osobę, by przeczytała swoje pomysły. Każdy, kto ma któryś z jej pomysłów, wykreśla go. Potem czyta kolejna osoba. Na końcu zostaną te, których nie ma nikt. To one są najczystszym przejawem kreatywnego umysłu. Zakończenie zajęć Rzuty miękką piłką – uczniowie podają między sobą, kończąc zdanie: „Dzisiaj dowiedziałem(-am) się, że…”. Wskazówka szósta: Dzielenie się opinią, wrażeniami, refleksjami jest bardzo istotnym elementem zajęć. Znajdźcie na niego choćby minutę na zakończenie. Będą takie grupy, w których nie każdy będzie chciał mówić, i to jest w porządku. Będą też takie, w których będą chcieli wypowiedzieć się wszyscy. W obu wypadkach przyda się miękka piłka, która przez wzajemne podawanie ustala kolejność. Pamiętaj, nauczycielu, by zawsze zacząć od siebie. Dokończ zdanie: „Dzisiaj dowiedziałem(-am) się, że… moi uczniowie są bardzo kreatywni”, „Dzisiaj dowiedziałem(-am) się, że… Michał ma ciekawe poczucie humoru”. To nie muszą być żadne „wielkie” rzeczy. n 1. Mlodinow L., Elastyczny mózg. Kreatywne myślenie w czasach niepewności i chaosu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019. 2. Szmidt K., Trening kreatywności, Helion, Gliwice 2013. 3. Woj O., Podręcznik trenera kreatywnego umysłu, Edukacja dla Uczących, 2021. Bibliografia Olga Woj Neurodydaktyczka, trenerka kadry pedagogicznej i autorka szkoleń z efektyw- nych narzędzi edukacyjnych i biegłego czytania dla nauczycieli. Od 2020 roku dzieli się swoim doświadczeniem, tworząc kursy w ramach projektu „Mózg na Warsztat”. Założycielka szkoły języka angielskiego dla dzieci i twórczyni metody Discovery English. Zdobywczyni prestiżowej statuetki LIDER Branży Edukacyjnej 2020 i finalistka Tony Buzan Book Awards 2021 dzięki innowacji pedagogicznej „Kreatywny Umysł”.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==