26 lipiec/sierpień 2024 Akademia rozwoju nauczyciela Przykład: Czy kreatywnym można nazwać twórcę dzieła No. 5 – znanego wielbicielom ekspresjonizmu abstrakcyjnego Jacksona Pollocka? Jest to jeden z najdroższych obrazów świata, sprzedany na aukcji za 140 milionów dolarów. Czy kreatywne byłoby wybudowanie domu do góry nogami? Tu wszystko zależy od argumentacji. Wybu- dowanie domu do góry nogami, żeby w nim mieszkać, znacznie utrudniałoby życie, zamiast sprawiać, żeby było lepsze. A kreatywność musi być wartościowa. Zupełnie inaczej miałaby się sprawa, jeśli taki dom miałby służyć np. za atrakcję turystyczną. Tu wartością byłaby choćby rozrywka czy cele zarobkowe. Celem pogadanki, ciekawostek i pytań pomocniczych jest stworzenie otwartej, sprzyjającej kreatywności atmosfery. Bądź realnie zaciekawiona odpowiedziami uczniów. Wskazówka druga: Twoja pogadanka stanie się atrakcyjniejsza, dynamiczniejsza i bardziej angażująca, jeśli będziesz udzielać pochwał rozwojowych, np.:  „Cieszę się, że zabrałeś(-aś) głos”,  „Zaciekawiło mnie Twoje doświadczenie”,  Każdy wysiłek umysłowy, jak choćby obecna próba stworzenia definicji, sprawia, że Twój mózg staje się bystrzejszy”,  „Właśnie przybyło Ci kilka nowych połączeń w mózgu”,  „Doceniam Twoje zaangażowanie w to zadanie”. Czy wszystko, co nowe, jest kreatywne? Rozmawiamy i zadajemy kolejne pytania – celem jest uzyskanie odpowiedzi na to, jakie cechy musi spełniać kreatywny wytwór. No właśnie, jakie? Czy ten stół, który tu widzicie – cztery nogi i blat – jest przejawem czyjejś kreatywności? Wskazówka trzecia: Jako trenerzy kreatywności musimy zdawać sobie sprawę z tego, że tu nie będzie gotowego zestawu pytań i odpowiedzi oraz szkicu tego, w jaki sposób przebiegać będzie rozmowa z uczniami. Co więcej, musimy też zdawać sobie sprawę z tego, że w zasadzie nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na powyższe pytanie, wszystko bowiem zależy od wielu czynników. Należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy:  Czy mowa o pierwszym stole w ogóle? Na świecie? Bo ten pierwszy zapewne był wytworem czyjegoś kreatywnego umysłu. Ale czy kreatywny był ten, kto zrobił następny? Tu znów wszystko zależy od wielu czynników.  Czy delikatna zmiana (nie kopiowanie) jest już wynikiem kreatywności?  Czy stół ma elementy, które mogłyby świadczyć o kre- atywnym, autorskim umyśle projektanta (np. do- datkowe wieszaki na torby, schowki, inne ciekawe rozwiązania)?  Czy gdyby trzy nogi tego stołu przykręcić na blacie zamiast pod blatem, byłoby to kreatywne prze- kształcenie?  Czy stół na jednej nodze i trzech nogach na blacie nadal jest stołem? Z pewnością jest nieużyteczny w swoim pierwotnym zastosowaniu. Ale może ma inną wartość? Może estetyczną? Komuś z was podobałby się taki stół np. na środku w waszym pokoju? Bo jeśli tak, to może umysł autora jednak jest kreatywny, bo dla kogoś taki stół ma wartość estetyczną? To trochę tak jak z obrazem Pollocka. Najprostszym sposobem na to, by sprawdzić, czy coś jest wytworem kreatywnego umysłu, jest sprawdzić, czy spełnia jednocześnie dwa warunki: czy jest NOWE i WARTOŚCIOWE. KREATYWNE = NOWE + WARTOŚCIOWE Zapisujemy na tablicy powyższe równanie i zadaje- my pytania:  Czy parasol zabrany na deszcz będzie kreatywnym rozwiązaniem? Na pewno jest to pomysł WARTOŚCIOWY, ale czy nowy?  A parasol użyty jako ogrodowa doniczka do zwisających kwiatów? Pomysł jest na pewno NOWY (nie jest to standardowe użycie parasola) i WARTOŚCIOWY (recykling, praktyczne zastosowanie, estetyka). Wyniki testu wskazały, że umiejętność znajdowania innowacyjnych rozwiązań różnych problemów i nadzwyczajną kreatywność wykazywało aż 98% dzieci. Jest to wynik świadczący o genialności młodego mózgu. Oznacza to, że właściwie każdy z nas urodził się z potencjałem kreatywnego umysłu.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==