26 lipiec/sierpień 2024 Akademia rozwoju nauczyciela Przykład: Czy kreatywnym można nazwać twórcę dzieła No. 5 – znanego wielbicielom ekspresjonizmu abstrakcyjnego Jacksona Pollocka? Jest to jeden z najdroższych obrazów świata, sprzedany na aukcji za 140 milionów dolarów. Czy kreatywne byłoby wybudowanie domu do góry nogami? Tu wszystko zależy od argumentacji. Wybu- dowanie domu do góry nogami, żeby w nim mieszkać, znacznie utrudniałoby życie, zamiast sprawiać, żeby było lepsze. A kreatywność musi być wartościowa. Zupełnie inaczej miałaby się sprawa, jeśli taki dom miałby służyć np. za atrakcję turystyczną. Tu wartością byłaby choćby rozrywka czy cele zarobkowe. Celem pogadanki, ciekawostek i pytań pomocniczych jest stworzenie otwartej, sprzyjającej kreatywności atmosfery. Bądź realnie zaciekawiona odpowiedziami uczniów. Wskazówka druga: Twoja pogadanka stanie się atrakcyjniejsza, dynamiczniejsza i bardziej angażująca, jeśli będziesz udzielać pochwał rozwojowych, np.: „Cieszę się, że zabrałeś(-aś) głos”, „Zaciekawiło mnie Twoje doświadczenie”, Każdy wysiłek umysłowy, jak choćby obecna próba stworzenia definicji, sprawia, że Twój mózg staje się bystrzejszy”, „Właśnie przybyło Ci kilka nowych połączeń w mózgu”, „Doceniam Twoje zaangażowanie w to zadanie”. Czy wszystko, co nowe, jest kreatywne? Rozmawiamy i zadajemy kolejne pytania – celem jest uzyskanie odpowiedzi na to, jakie cechy musi spełniać kreatywny wytwór. No właśnie, jakie? Czy ten stół, który tu widzicie – cztery nogi i blat – jest przejawem czyjejś kreatywności? Wskazówka trzecia: Jako trenerzy kreatywności musimy zdawać sobie sprawę z tego, że tu nie będzie gotowego zestawu pytań i odpowiedzi oraz szkicu tego, w jaki sposób przebiegać będzie rozmowa z uczniami. Co więcej, musimy też zdawać sobie sprawę z tego, że w zasadzie nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na powyższe pytanie, wszystko bowiem zależy od wielu czynników. Należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy: Czy mowa o pierwszym stole w ogóle? Na świecie? Bo ten pierwszy zapewne był wytworem czyjegoś kreatywnego umysłu. Ale czy kreatywny był ten, kto zrobił następny? Tu znów wszystko zależy od wielu czynników. Czy delikatna zmiana (nie kopiowanie) jest już wynikiem kreatywności? Czy stół ma elementy, które mogłyby świadczyć o kre- atywnym, autorskim umyśle projektanta (np. do- datkowe wieszaki na torby, schowki, inne ciekawe rozwiązania)? Czy gdyby trzy nogi tego stołu przykręcić na blacie zamiast pod blatem, byłoby to kreatywne prze- kształcenie? Czy stół na jednej nodze i trzech nogach na blacie nadal jest stołem? Z pewnością jest nieużyteczny w swoim pierwotnym zastosowaniu. Ale może ma inną wartość? Może estetyczną? Komuś z was podobałby się taki stół np. na środku w waszym pokoju? Bo jeśli tak, to może umysł autora jednak jest kreatywny, bo dla kogoś taki stół ma wartość estetyczną? To trochę tak jak z obrazem Pollocka. Najprostszym sposobem na to, by sprawdzić, czy coś jest wytworem kreatywnego umysłu, jest sprawdzić, czy spełnia jednocześnie dwa warunki: czy jest NOWE i WARTOŚCIOWE. KREATYWNE = NOWE + WARTOŚCIOWE Zapisujemy na tablicy powyższe równanie i zadaje- my pytania: Czy parasol zabrany na deszcz będzie kreatywnym rozwiązaniem? Na pewno jest to pomysł WARTOŚCIOWY, ale czy nowy? A parasol użyty jako ogrodowa doniczka do zwisających kwiatów? Pomysł jest na pewno NOWY (nie jest to standardowe użycie parasola) i WARTOŚCIOWY (recykling, praktyczne zastosowanie, estetyka). Wyniki testu wskazały, że umiejętność znajdowania innowacyjnych rozwiązań różnych problemów i nadzwyczajną kreatywność wykazywało aż 98% dzieci. Jest to wynik świadczący o genialności młodego mózgu. Oznacza to, że właściwie każdy z nas urodził się z potencjałem kreatywnego umysłu.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==