25 www.czasopismopolonistyka.pl Akademia rozwoju nauczyciela Warto więc przestać hamować swój rozwój, mówiąc sobie: „Ktoś już tego próbował wcześniej, to nie zadziała, to głupi pomysł, nie uda mi się”. Doktor Land przekonuje, że wystarczy regularnie wykonywać odpowiednie ćwiczenia, eksperymentować, próbować i nie ograniczać się w swojej twórczości, aby znacznie podnieść poziom swojej kreatywności. Jedno z zadań, jakie poleca doktor, to dać dziecku widelec i pozwolić wymyślić dwadzieścia pięć pomysłów na, to by go ulepszyć. Gotowi? Neurofitness – zadanie pierwsze: Ulepsz widelec Wymyśl przez trzy minuty jak najwięcej pomysłów na to, żeby ulepszyć widelec (np. widelec z dziurką, żeby nosić na szyi i nie zgubić, widelec z zaokrąglonymi końcami, żeby czesać włosy, widelec z łyżką po drugiej stronie itp.). PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ LEKCJI Temat: Kreatywny, czyli jaki? Cele:  zapoznanie ucznia z definicją kreatywności,  stworzenie przestrzeni przyjaznej uczeniu się i do- świadczaniu,  przeprowadzenie treningu kreatywności,  wprowadzenie elementów postawy rozwojowej,  uświadomienie uczniom, że rozwój kompetencji zawsze wymagać będzie trudu. Przebieg zajęć Co to jest kreatywność? – pogadanka Zacznij zajęcia od swobodnie postawionego pytania: „Czym jest kreatywność?”. Spróbujcie ją nazwać innymi słowami. Przed zajęciami samodzielnie poświęć chwilę, żeby spróbować zdefiniować to abstrakcyjne pojęcie, i poczuj się znów jak uczeń. Pytania pomocnicze: Po co nam kreatywność? Do czego używamy kreatywności? Gdzie widać przejawy kreatywności? Czy i/lub kiedy czujecie się kreatywni? Czy kreatywność to talent? Wskazówka pierwsza: W pogadankę możesz włączyć także inne pytania i ciekawostki związane z Twoimi zainteresowaniami. z potencjałem kreatywnego umysłu. Warto zaznaczyć, że biorące udział w badaniu przedszkolaki nie były żadną wyselekcjonowaną grupą o wysokim ilorazie inteligencji. Była to losowa grupa normalnych dzieci, jakie można spotkać w każdym przedszkolu. Aby dowieść, czy wiedza zdobywana przez dzieci w szkole zwiększa potencjał i kreatywność, przebadano tę samą grupę pięć lat później, a więc już podczas pobierania przez nią edukacji. Jak myślisz, jaki poziom kreatywności miały te same dzieci w wieku około dziesięciu lat? Na podstawie powtórnie przeprowadzonego eksperymentu stwierdzono, że już zaledwie 30% dzieci może pochwalić się myśleniem kreatywnym rozwiniętym na wysokim poziomie. Niestety, z każdym kolejnym rokiem było już tylko gorzej – po kolejnych pięciu latach wskaźnik kreatywności osiągnął poziom 12%. Istotne jest również to, że kilka lat po zakończeniu procesu kształcenia, już jako dorośli, badani wykazywali kreatywność na poziomie jedynie 2%. Aby potwierdzić prawdziwość wyników, testy od tego czasu powtórzono ponad milion razy, a naukowym opracowaniem ich wyników zajął się Gavin Nascimento. O czym świadczą wyniki badań? Naukowcy wysnuli kilka ważnych wniosków, związanych choćby z metodą edukacji. Między innymi taki, że dziecko jest kreatywne dopóki… nie pójdzie do szkoły. Dla nas jednak najważniejsze jest to, że każdy urodził się z potencjałem do elastycznego myślenia i każdy z nas jest już kreatywny. Niestety, im jesteśmy starsi, tym mniej czasu poświęcamy na jej rozwijanie. Przestajemy się bawić i tworzyć. Pracujemy w schematach, szablonach i tabelkach. W czarno-białym świecie, w którym odpowiedź jest albo zła, albo dobra. Punkt jest albo punktu nie ma. Lata myślenia w ten sposób skutecznie uciszą nawet najbardziej rozbudowane struktury neuronalne odpowiedzialne za elastyczne myślenie. Jak zatem zachować kreatywność? George Land twierdzi, że każdy człowiek ma dwa rodzaje myślenia, używane przez różne części mózgu. Pierwszy nazywany rozbieżnym – to nasza wyobraźnia, służąca do generowania możliwości. Drugi pozwala dokonywać ocen, podejmować decyzje, testować i krytykować. Ten drugi rodzaj myślenia hamuje wyniki tego pierwszego, a to właśnie, niestety, on jest najczęściej wykorzystywany w szkołach i na testach.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==