15 www.czasopismopolonistyka.pl Polski w praktyce Wsparcie ucznia z dysleksją w szkole W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecko z m.in. z dysleksją może uczęszczać na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, co reguluje § 8 rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zajęcia organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Maksymalna liczba uczestników nie może przekraczać pięciu osób, zajęcia prowadzi terapeuta pedagogiczny. Skuteczność terapii zależy od wielu czynników:  terapeuty pedagogicznego prowadzącego zaję- cia – jego osobowości, wiedzy i doświadczenia praktycznego, postawy wobec dziecka i jego problemów, współpracy z rodzicami, nauczycielami w szkole i innymi specjalistami,  dziecka – motywacji ucznia, kondycji psychofizycznej, wieku – im młodsze, tym większa szansa korygowania zaburzeń,  sytuacji terapeutycznej – dobrej atmosfery i klimatu emocjonalnego (zaufania, akceptacji, wsparcia i zrozumienia), systematyczności i wszechstronności oddziaływań pedagogicznych, korzystania z dostosowanych technik nauczania do indywidualnych możliwości i preferencji ucznia, poziomu atrakcyjności zajęć. Specjalistyczna terapia ma korzystny wpływ na zmianę w samoocenie, ponieważ dziecko wówczas zdobywa umiejętność pokonywania problemów i poznaje strategie radzenia sobie ze stresem. Korzystający z terapii uczniowie rzadziej stosują techniki unikania tego, co dotyczy sytuacji stresowej. Jak pracować z uczniem z dysleksją, aby go wesprzeć? Nauczyciele bardzo często szukają wsparcia u pedagoga lub psychologa szkolnego w kwestii tego, w jaki spo- sób mogą wesprzeć swoich uczniów. Przede wszystkim należy pamiętać, że „dostosowanie wymagań do możliwości ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu” nie oznacza obniżania wymagań. Ogólne wskazówki do pracy:  zapoznaj się z opinią psychologiczno-pedagogiczną dziecka, znaj jego słabe i mocne strony,  wydłużaj czas pracy na sprawdzianach i kartków- kach po to, aby dziecko mogło wnikliwie przeczy- tać treść zadania lub sprawdzić poprawność zapisu,  zamieniaj formy sprawdzania wiedzy z pisemnych na ustne,  pozwól na pisanie dłuższych wypowiedzi pisemnych na komputerze,  błędy ortograficzne oceniaj opisowo, koniecznie zielonym długopisem,  posadź dziecko blisko siebie tak, aby dyskretnie mu pomóc,  doceniaj włożony wysiłek i zaangażowanie, chwal tok myślenia – zamiast „Brawo”, powiedz „Widzę, że się ciężko napracowałeś”, „To bardzo ciekawy pomysł”, „Jak na to wpadłeś?”,  wykorzystuj metody polisensoryczne, czyli takie, które angażują wiele zmysłów,  nauczanie powinno opierać się na wielokrotnym powtarzaniu, to najlepszy sposób na osiągnięcie automatyzacji. n Michalina Ignaciuk Pedagog, terapeuta pedagogiczny i diagnosta w poradni psychologiczno- -pedagogicznej w Gdańsku. Prowadzi zajęcia terapii pedagogicznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz szkolenia dla rodziców i nauczycieli. Wykorzystuje nowoczesne technologie, w tym rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość. Obecnie doktorantka pedagogiki na Uniwersytecie Gdańskim. Jej zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą dysleksji u osób dorosłych. Finalistka pierwszej edycji konkursu „Nauczyciel Jutr@ 2021”. Autorka edukacyjnego kanału na YouTube „Pedagog Michalina”. 1. Alexander-Passe N., How dyslexic teenagers cope: an investigation of self-esteem, coping and depression, „Dyslexia” 2006, t. 14, s. 256–275. 2. Bogdanowicz M., Dysleksja problemem całego życia, [w:] M. Sinica, A. Rudzińska- -Rogoża (red.), W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2005, s. 7–21. 3. Bogdanowicz M. (red.), Dysleksja w wieku dorosłym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016. 4. Burden R., Burdett J., Factors associated with successful learning in pupils with dyslexia: A motivational analysis, „British Journal of Special Education” 2005, t. 32, nr 2, s, 100–104. 5. Reid G., Green S., 100 i więcej pomysłów, jak pomóc dziecku z dysleksją, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2017. 6. Erikson E.H., Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000. 7. Jaklewicz H., Bogdanowicz M., Loebl W., Próba adaptacji metody Bon Départ do warunków polskich, „Problemy Psychoterapii Dzieci i Młodzieży” 1973, r. 3, s. 295–313. 8. Krasowicz-Kupis G., Psychologia dysleksji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. 9. Krasowicz-Kupis G., Nowa psychologia dysleksji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. 10. Łodygowska E., Wybrane aspekty poczucia sprawstwa szkolnego u dzieci dyslektycznych z różnymi doświadczeniami terapeutycznymi, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2011 [niepublikowana praca doktorska]. 11. Słupek K., Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2019. 12. Wejner-Jaworska T., Dysleksja z perspektywy dorosłości, Wydawnictwo Engram, Warszawa 2019. 13. Willcutt E.G., Pennington B.F., Comorbidity of reading disability and attention-deficit/hyperactivity disorder: Differences by gender and subtype, „Journal of Learning Disabilities” 2000, t. 33, nr 2, s. 179–191. Bibliografia

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==