11 www.czasopismopolonistyka.pl i przydzieleniu zadań. Każda drużyna po zakończeniu swojej pracy będzie przedstawiała jej wyniki na forum klasy. Zadania dla poszczególnych grup: Arbitrzy elegancji Znalezienie i wyświetlenie kilku malarskich przedstawień stepów i Krymu. Encyklopedyści Poszukanie w dostępnych źródłach i wyjaśnienie, czym są: egzotyzm, orientalizm, sonet, tercyna i tetrastych. Geografowie Omówienie fauny, flory i klimatu Krymu. Historycy Zapoznanie się z tekstem: https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/D31W31fNn i sporządzenie notatki graficznej. Literaci Wyjaśnienie budowy wiersza: konstrukcji, liczby strof, sylab i wersów, układu rymów. Psycholodzy Powiedzenie, co dokładnie widział lub słyszał podmiot liryczny i co wówczas czuł, jak się mógł zachowywać. Można też powołać grupę kartografów, której zadaniem będzie ręczne lub – jeżeli dysponujemy odpowiednim sprzętem i oprogramowaniem – komputerowe sporządzenie mapki Krymu. Proponuję, by po zakończeniu zadań grupy prezentowały wyniki swojej pracy w następującej kolejności: historycy (kartografowie), geografowie, arbitrzy elegancji, literaci, encyklopedyści, psycholodzy. Naturalnie konfigurację tę wolno zmieniać oraz dostosowywać do własnych potrzeb. Następnie nauczyciel przechodzi do części interpretacyjnej. Warto posiłkować się w tym miejscu ustaleniami grupy psychologów. W słabszych klasach można zaproponować jeszcze serię pytań testowych, które przybliżą uczniów do zrozumienia wiersza. 1. Podmiotowi lirycznemu wydawało się, że odbywa podróż: A. łódką po łące i bagnach B. wozem po lądzie C. statkiem po oceanie D. niczym ptak 2. Bezkres stepów powodował, że wędrowiec czuł: A. zaciekawienie B. samotność C. żal D. smutek 3. Światła, które zauważył podmiot liryczny, były symbolem: A. pewności siebie B. nadziei C. szczęścia D. bezpieczeństwa 4. Ostatnia strofa ujawnia: A. głęboką tęsknotę za ojczyzną B. rozczarowanie ojczyzną C. nadzieję na powrót do ojczyzny D. zachwyt obczyzną i ojczyzną 5. Wskaż określenie, które nie pasuje do podmiotu lirycznego: A. tułacz B. pielgrzym C. emigrant D. przesiedleniec Jako zadanie dodatkowe, jeżeli wystarczy czasu, można zaproponować uczniom sporządzenie graficznej lub filmowej reklamy turystycznej, zachęcającej do zwiedzenia z Mickiewiczem dziewiętnastowiecznego Krymu. Podczas omawiania utworów z cyklu Sonety krymskie zwraca się uwagę uczniów na środki poetyckie, chociaż warto nakierować ich obserwację na językowe zapożyczenia orientalne, gdyż rzadko będą mieli z nimi styczność w przeciwieństwie do epitetów czy metafor. Można zorganizować konkurs na to, kto znajdzie i wyjaśni jak największą liczbę takich wyrazów. Innym pomysłem jest samodzielne/w parach odszukanie wiersza Ałuszta w dzień, a następnie parafraza pierwszej zwrotki w taki sposób, aby uniknąć używania orientalizmów i zastąpić je wyrazami polskimi. n dr Mateusz Hachlica Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, absolwent Uniwersytetu Szczecińskiego. Obecnie pracuje w Szkole Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Dąbrowskiej w Gryfinie jako nauczyciel języka polskiego. Autor tomiku poetyckiego Poza nawias i artykułów naukowych, na przykład Gdańskie transpozycje czy Miłość do natury. Poszukiwanie harmonii w haiku. Do jego pasji należą m.in. literatura, zwłaszcza fantasy, science fiction i romantyzm, piłka nożna oraz szeroko pojęty orientalizm. Pochodzi z Wolina, mieszka na stałe w Gryfinie. Polski w praktyce
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==