Szóste wydanie czasopisma „Polonistyka” otwiera artykuł dra Marcina Jaworskiego pt. „Klasyczny i romantyczny”, poruszający temat sporów pokoleniowych na przykładzie klasyków i romantyków. Autor rozważa w nim, czy obie tradycje są obecne we współczesnych wierszach. Szczególnie interesująca jest analiza twórczości Jarosława Marka Rymkiewicza – jednego z najciekawszych przedstawicieli ponowoczesnego sarmatyzmu.
W czerwcowym numerze czasopisma „Polonistyka” przedstawiamy sylwetki czterech wybitnych literatów. Jerzy Ficowski – znawca folkloru cygańskiego i żydowskiego, zabiera nas w świat poezji poruszającej wątki moralno-społeczne, Piotr Sommer zaskakuje żywym językiem i nieoczywistym poczuciem humoru, Piotr Matywiecki przybliża kondycję osoby ocalałej z Zagłady, a krytyk literacki Henryk Bereza odkrywa przed nami twórczość Marka Hłaski i Edwarda Stachurskiego.
Polska poezja i proza obecne są także w artykule Elżbiety Winieckiej pt. „Inne czytanie. O poezji niezrozumiałej”, traktującym o nowym nurcie w poezji, zapoczątkowanym przez Andrzeja Sosnowskiego oraz tekście Piotra Bogaleckiego pt. „Byle później, byle mniej, byle jak”, poświęconym w całości współczesnym dziełom literackim.
„Refleksja nad funkcjonowaniem literatury najnowszej w praktyce szkolnej skłania do smutnej konstatacji: literatura ostatniego 25-lecia wciąż niewystarczająco dobrze zadomowiła się na lekcjach języka polskiego w szkołach. Przyczyn takiego stanu rzeczy możemy doszukiwać się na kilku poziomach: problem czasu; stereotypy na temat polonistów; brak jednolitego kanonu literatury współczesnej oraz metod dydaktycznych służących jej omawianiu” – pisze dr Mariusz Chołody w artykule zatytułowanym „W praktyce szkolnej: diagnoza – propozycje odczytań – postulaty”. W swoim tekście autor przekonuje czytelników, że praktyka szkolna powinna łączyć tradycję z nowoczesnością i inspirować młodzież do samodzielnych poszukiwań i indywidualnych lektur.
„Rymkiewicz jednym z najciekawszych przedstawicieli nowoczesnego czy ponowoczesnego sarmatyzmu, a więc tego nurtu w kulturze współczesnej, w którym – jak pisze Przemysław Czapliński – polska tożsamość zostaje zbudowana poprzez interpretację tradycji wcześniejszej przefiltrowanej przez wątpliwości i złudzenia modernizmu” – wyjaśnia Marcin Jaworski w artykule zatytułowanym „Klasyczny i romantyczny”. Sarmatyzm w twórczości Jarosława Marka Rymkiewicza wyróżnia bogactwo form i umiejętne odwoływanie się do epoki baroku. Jego poezja i proza nawiązuje do osiągnięć polskiej kultury wieków wcześniejszych, cechuje ją antynowoczesność i antyawangardowość. „Interesującym kontrastem dla tak przedstawionej twórczości Rymkiewicza byłaby poezja Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która – choć wywiedziona z podobnej tradycji – jest jednak inną wersją sarmatyzmu, nieantagoniczną wobec współczesności” – dodaje Marcin Jaworski.
Zachęcamy Państwa do lektury artykułu Pauliny Czwordon-Lis pt. „Jerzy Ficowski: przeciw nieistnieniu, przeciw niepamięci”. Autorka przedstawia czytelnikom wiersze wybitnego polskiego poety, eseisty, edytora listów i interpretatora pism Brunona Schulza. „Gdyby Jerzy Ficowski żył, w bieżącym roku skończyłby 90 lat. Rok wcześniej mógłby zobaczyć samego siebie – jako bohatera filmu «Papusza». Film Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego przypomina o Ficowskim jako cyganologu i tłumaczu, choć przede wszystkim jako o uczestniku fascynującej historii Papuszy” – pisze Paulina Czwordon-Lis.
Państwa uwadze polecamy również trzy artykuły, które publikujemy w rubryce „Polski w praktyce – tajniki warsztatu”: „Piotr Sommer: przenosiciel malin?” autorstwa Katarzyny Kuczyńskiej-Koschany, „Henryk Bereza: życioczytanie” Mai Staśko i „Piotr Matywiecki: kamienie” Anity Jarzyny. Ich lektura pozwala spojrzeć z innej perspektywy na działalność współczesnych polskich literatów.