Czwarte wydanie czasopisma „Polonistyka” poświęciliśmy tematyce emocji w edukacji polonistycznej. W kwietniu rozważamy zagadnienie podmiotowości ucznia – w szczególności interesują nas jego umiejętności w dziedzinie kontrolowania emocji oraz kompetencje z zakresu inteligencji emocjonalnej.
Teksty opublikowane na łamach niniejszego numeru przybliżają takie uczucia jak: empatia, strach, tęsknota, jesienna melancholia, miłosne młodzieńcze zauroczenie czy rozczarowanie, budując ciekawy, dydaktyczny krąg emocjonalny. Żywimy nadzieję, że zaproponowane artykuły zainspirują Państwa do tworzenia własnych projektów związanych z emocjami i skłonią do poszukiwań na pograniczu różnych nauk.
W kwietniu zapraszamy również do fascynującego świata fotografii prasowej, zachęcając Państwa do podjęcia dyskusji z uczniami na temat odpowiedzialności reportera i jego misji obrazowania historii.
W rubryce „Horyzonty polonistyki” publikujemy artykuł Agnieszki Antowskiej zatytułowany „Inteligencja emocjonalna w praktyce szkoły podstawowej”, w którym przedstawiamy propozycję programu edukacji emocjonalnej wraz z projektem rozwiązań metodycznych, możliwych do zastosowania na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. Autorka zapewnia, że „adaptacja poszczególnych kompetencji inteligencji emocjonalnej do rzeczywistości szkolnej pozwoliłaby na wykształcenie ludzi posiadających «wieloraką» wiedzę, tzn. nie tylko przedmiotową, ale przede wszystkim wiedzę o sobie (potrzebach, zdolnościach, emocjach) i środowisku społecznym (normy, zasady uczestnictwa, odczytywanie intencji, komunikatów)”.
Zachęcamy Państwa również do lektury artykułu Małgorzaty Imperowicz-Jurczak pt. „Orzeszkowa, Kamieński i Staff o jesiennej melancholii”, będącego analizą wybitnych dzieł polskiej literatury. „Zaproponowany temat melancholii w twórczości artystów pozytywizmu i Młodej Polski daje uczniom możliwość po pierwsze zapoznania się z niezwykłą biografią i twórczością dekadenta – Antoniego Kamieńskiego, a po drugie pokazuje różnorodny wpływ tej postawy światopoglądowej końca XIX wieku na rodzimą literaturę” – dodaje Małgorzata Imperowicz-Jurczak.
„Fotografia prasowa jako sposób uchwycenia i wywoływania ludzkich uczuć” to artykuł Małgorzaty Masłowskiej-Taffel, który publikujemy w rubryce „Polski w praktyce – tajniki warsztatu”. Autorka opisując rolę, jaką pełni fotografia prasowa, przytacza słowa Michelle McNally, członkini jury konkursu Grand Press Photo 2013: „powinna stanowić wartość historyczną – przedstawiać określone zdarzenie w określonym miejscu i czasie. Powinna zawierać aspekt socjologiczny – tłumaczyć ludzkie zachowania i wzajemne relacje. Powinna mieć wydźwięk psychologiczny, emocjonalny i powodować, że widz nie pozostanie obojętny. Powinna wreszcie mieć walor estetyczny, wciągać widza, skłaniać go ku temu, by zechciał dowiedzieć się czegoś więcej na temat historii ze zdjęcia. Przede wszystkim jednak fotografia ta powinna być prawdziwa. Właśnie owa prawdziwość powoduje, iż zdjęcie wybitne wyróżnia się na tle innych”. Wszystkie te aspekty stanowią doskonały element kształcenia inteligencji emocjonalnej. Małgorzata Masłowska-Taffel podkreśla, że edukacja polonistyczna powinna uruchamiać emocje, pomagać młodym ludziom w budowaniu kręgosłupa moralnego i określaniu własnych poglądów.