W lutym wprowadzamy Państwa w fascynujący świat komiksu. Barwne dzieje tego medium przybliża Jerzy Szyłak w artykule zatytułowanym „Komiks – sztuka ulokowana «pomiędzy»”, który otwiera niniejsze wydanie czasopisma „Polonistyka”. Historia komiksu udowadnia, że ilustrowane opowieści mają nie tylko wysokie walory estetyczne, ale mogą też z powodzeniem funkcjonować w warunkach szkolnych jako dopowiedzenia i reinterpretacje. Staramy się również przekonać naszych czytelników, że komiks w Polsce nie musi kojarzyć się wyłącznie z wydawanymi w PRL-u tzw. „kolorowymi zeszytami” czy popularnymi w pierwszej połowie lat 90. opowieściami o zamaskowanych bohaterach. Komiksy zasłużenie cieszą się dużą popularnością wśród dzieci i młodzieży – powinni po nie sięgać zarówno poloniści, jak i historycy. Dlatego też zachęcamy Państwa do zapoznania się z komiksem „Achtung Zelig! Druga wojna” autorstwa Krystiana Rosenberga i Krzysztofa Gawronkiewicza, opowiadającym o wydarzeniach osadzonych w realiach II wojny światowej, a także do spotkania z mangą – komiksem z Kraju Kwitnącej Wiśni.
„Od lat 90. ubiegłego stulecia manga i anime powoli gromadziły wokół siebie znaczną liczbę fanów. Japońskie produkcje telewizyjne – seriale animowane, zwane właśnie anime – wkroczyły do świadomości widzów” – pisze Agata Włodarczyk w artykule zatytułowanym „Mangowe fascynacje – fakty i mity”. Psycholożka międzykulturowa i polonistka przybliża czytelnikom historię japońskiego komiksu, a także rozprawia się z najczęściej formułowanymi zarzutami wobec tej ilustrowanej formy wydawniczej. Autorka podkreśla, że manga to nie tylko rozrywka, ale też cenne źródło wiedzy, odwołujące się do szczytnych idei czy ważnych wydarzeń historycznych.
W rubryce „Horyzonty polonistyki” publikujemy artykuł Łukasza Czubaka pt. „Między słowem a obrazem... w komiksie «Achtung Zelig!»”, stanowiący recenzję dzieła Krystiana Rosenberga i Krzysztofa Gawronkiewicza, wydanego po raz pierwszy w 2004 roku. „Historia zaprezentowana przez autorów jest surrealistyczna, wręcz absurdalna, a także przepełniona symbolami. Liczne formalne eksperymenty w «Achtung Zelig!» nie są tylko zabawą z tworzywem, lecz uzupełniają płaszczyznę znaczeniową komiksu” – pisze Łukasz Czubak. Obrazy Holokaustu utrzymane są w jednolitym stylu graficznym, jednakże komiks w kilku miejscach przedstawia odmienną technikę plastyczną, aby podkreślić i uwypuklić pewne znaczenia.
Do rozmowy na temat wydarzeń mających miejsce w latach 1939-1945 skłania również lektura komiksów, które recenzuje Tomasz Pstrągowski w artykule zatytułowanym „Dziennikarz ze szkicownikiem. O komiksowych reportażach”. Tekst przybliży Państwu interesującą formę wydawniczą, będącą hybrydą reportażu i autobiografii. „Komiksowe reportaże, wywodzące się z undergroundu i nurtu autobiograficznego, to jedno z najciekawszych zjawisk współczesnego komiksu. Ich autorzy wykorzystują strategie tradycyjnego dziennikarstwa, wysuwając jednocześnie na pierwszy plan osobę autora” – wyjaśnia Tomasz Pstrągowski.
Państwa uwadze polecamy również artykuł Przemysława Zawrotnego pt. „Komiks w Polsce – sztuka masowa i atrakcyjna?”, który publikujemy w rubryce „Polski w praktyce – tajniki warsztatu”. Autor zapewnia, że „komiks jako medium, za pomocą którego twórcy wypowiadają się na ważne tematy, zasługuje na włączenie go do procesu edukacji, choćby miał tam pełnić funkcję uzupełniającą i wspomagać kształcenie kulturowe i literackie. Uczniowie stykają się z komiksem poza szkołą, o czym może świadczyć popularność komiksu japońskiego (mangi) czy historyjek z Kaczorem Donaldem”.