Dołącz do nas

Czasopismo Polonistyka

Autor Podemska-Kałuża Anna

Twój Vincent Doroty Kobieli i Hugh Welchmana.

Lekcja intersemiotyczna z wątkami biograficznymi

Praca z wątkami biograficznymi na lekcjach języka polskiego otwiera wiele perspektyw analizy i interpretacji różnych tekstów kultury. W innowacyjnej polonistyce szkolnej omawianie zagadnień dotyczących życia i twórczości wybitnego artysty, a szerzej psychologii twórczości, sprzyja uaktywnieniu lekcji intersemiotycznych1. Biografia stanowi wówczas podstawę silnie zróżnicowanych działań uczniów i nauczycieli.

iele lat temu Zenon Uryga zachęcał szkolnych polonistów do podejmowania różnorodnych działań lekcyjnych i pozaszkolnych, które umożliwiałyby uczniom głębokie przeżycie estetyczne, a także spotkanie z osobowością i dokonaniami wybitnej jednostki wsposób kreatywny i oryginalny2. O obecność biografii pisarzy i poetów na lekcjach języka polskiego upominał się również Stanisław Bortnowski w Sporze z polonistyką szkolną3.

Życiorys? Biogram? Biografia artysty?

Zmiany kulturowe, rewolucja cyfrowa i silny wpł...

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie PREMIUM

Pozostało jeszcze 95% treści

Podstawowy

Człowiek w świecie interdyscyplinarnym, czyli o uczeniu się i rozwoju w połączeniach

Nauczyciele i nauczycielki, musimy pogodzić się z faktem, że w XXI wieku w przeszłość odchodzi – czy chcemy tego, czy nie – styl nauczania rodem sprzed dwóch stuleci! I to pomimo, że tak m...